Maison Grabot: fransk bakeri m/fire utsalg

Lekkert konditori/bakeri med strømlinjeformet stordrift. Gode muligheter for å satse videre mot kafékjede, HORECA, m.m.

Kr. 7.500.000 Beliggenhet: Vestfold
Prisantydning: Kr. 7.500.000,–
Total omsetning 2021: Kr. 12.377.000,–
Driftsresultat 2021: Kr. 1.800.000,–

Kontakt en av våre meglere her

Detaljer

Selskapets navn: Artisansenteret AS
Etablert: 2017
Bakgrunn for salg: Prioriteringer
Antall ansatte:9
Årsverk: 9
Web: MaisonGrabot.no + Facebook og Instagram

Dokumenter

Drift

Konsept: Bakeri, konditori, kafé
Åpningstider: Normale

Finansiell informasjon

Omsetning 2021: 12.377.000
Lønnsprosent: 32%

Diverse informasjon

Kompaniskap: Mulig
Offentlige pålegg: Ingen kjente
Tilgjengelige vedlegg: Regnskap, husleie, etc

Per Arne Reiersrud

Megler/Partner
T: 22 61 21 00
M: 91 77 27 36

Svært spennende konseptbakeri med innbydende profil og bredt nedslagsfelt. God veksttakt og flere nyetableringer viser sterkt kjedepotensial. Ekspansjonen har bidratt til å etablere en allerede effektiv stordriftsmodell. Mange og store muligheter for videre utvikling.

Forretningskonsept
Maisen Grabot har spesialisert seg på klassiske, franske konditor- og bakervarer. I tillegg tilbyr de et bredt utvalg håndverksbrød. Varene holder høy kvalitet, men ligger på et akseptabelt prisnivå. Her er noe for enhver smak, enten man ønsker deilig lunsj- og kaffimat, eller bare er ute for å handle dagens brød.

Maison Grabot ble etablert i Sandefjord i 2017, med produksjon og utsalg i samme lokale. Etableringen ble en braksuksess, og bare ett år etter hadde de vokst seg ut av sine lokaler. De valgte da å bygge opp et større bakerianlegg, med effektive leveranselinjer til underliggende utsalg. Maison Grabot driver i dag kafé/utsalg på fire lokasjoner.

Produktene er sterkt etterspurte i hele Vestfold-regionen. Derfor ønsker også mange butikker, hoteller og restauranter å tilby produktene deres. For å opprettholde sin eksklusivitet har Maison Grabot valgt å håndplukke et knippe steder som de ser kan fronte varene deres best. I porteføljen er bl.a. Farris Bad, Kokkeriet, Meny og en håndfull småutsalg.

Maison Grabot har på få år blitt et godt innarbeidet varemerke. Det er et helhetlig konsept med stilig og lett gjenkjennelig design. Oppskriftene er egenutviklede, men basert på franske klassikere som mange allerede har god kjennskap til. Konseptet er med andre ord lett å formidle, og produktene enkle å selge. Den helhetlige innpakningen og raske ekspansjonstakten tilsier at konseptet har godt kjedepotensial.

Utsalg og kafeer
Maison Grabot har allerede fire utsalg og kafeer, som har blitt etablert i rask rekkefølge. Utrullingen har gått svært bra, til tross for pandemien som har lammet serveringsbransjen de siste årene. Kafeene er utformet etter konseptbeskrivelse, og det er svært enkelt å opprette flere kafeer.

Sandefjord ble etablert i 2017 og er kjedens mest innarbeidede kafé, med stabil og god omsetning. Beliggenheten er god, midt i sentrum av byen.

Tønsberg ble åpnet mot slutten av 2018 med kort avstand til byens brygge. Også dette er en meget god beliggenhet, med svært god trafikk i høysesongen.

Stokke ble etablert i 2020 og har allerede blitt meget populær. Utsalget ligger midt i Stokke sentrum.

Larvik åpnet i juli 2021, og er ventet å gi et godt bidrag til totalen i år.

I tillegg har bedriften utviklet en nettbutikk, etter klikk og hent-modellen. Her kan utvalgte varer bestilles for henting i valgfritt utsalg.

Bakeri og drift
Bakeriet og administrasjonen holder til i et meget velutrustet lokale i i Sandefjord. Lokalene på 550 m2 er godt egnet for driften, og bidrar til effektiv produksjon og logistikk. Her er bl.a. to kjøreporter og mulighet til å utvide/tilpasse produksjonslinjer. Bygget er lyst og rommelig, og omfatter også bedriftens kontorer.

Anlegget kostet i overkant av 5 MNOK å utvikle. Dette har vært en strategisk god investering for fremtiden, og muliggjør en mangedobling av kapasiteten, sammenlignet med dagens volum.

Eierne har kombinert god fagkunnskap med nyttig teknologi for å strømlinjeforme driften. Det gjør den enkel å administrere, samtidig som det reduserer driftskostnadene over hele linjen. Selskapet utgjør i dag totalt ni ansatte, og bare 0,25% årsverk går til administrasjon. Disse tallene indikerer en svært veldrevet og smidig organisert virksomhet.

Fordeler og muligheter
Maison Grabot har et solid utviklet konsept basert på en vellykket forretningside. Til tross for at dagens tradisjonelle bakerier baserer seg på noe av det samme fundamentet, fins det få andre i markedet som har rendyrket det franske konditorkonseptet like grundig.

Det ligger store muligheter for vekst i konseptet, da grunnmuren er så sterk som den er. Lave drifts- og varekostnader fører til at bedriften vil få et meget godt resultat i takt med økende omsetning. Bakeriet har også kapasitet for et langt høyere volum. Grunnlaget for vekst kunne knapt vært bedre.

Det fins flere måter å videreføre ekspansjonen; det er bl.a. mulig å utvide den egeneide kafékjeden med flere utsalg, samt øke eksterne omsetningen (restauranter, hoteller, butikker og kafeer). Dette kan gjøres både innenfor eksisterende region, men også i et godt område utenfor. Bedriftens rekkevidde strekker seg i praksis til hele Øst- og Sørlandet.

Nettbutikken kan videreutvikles både med produkter og leveranser. Man kan også velge å gå i samarbeid med andre distribusjonskonsepter, slik som Morgenlevering.no, Frokostlevering.no, osv.
I tillegg er levering av frokost, lunsj og overtidsmat til bedrifter en spennende nisje å utforske.

Pris og verdivurdering
Maison Grabot er en veldrevet bakerikjede med stort potensial. Bedriften leverte i 2021 en omsetning på 12.37 MNOK og et resultat på 1.8 MNOK, men kan med enkle grep raskt øke både topp- og bunnlinje. Det er gjort betydelige investeringer i virksomheten, og disse vil man kunne vokse på lenge.

Ut i fra en helhetsvurdering vurderer vi verdien av Maison Grabot til 7.5 MNOK + varelager

Prospektet er basert på salg av virksomheten, men eierne er også åpne for å selge aksjeselskapet.

Bedriftsbørsen AS er Norges største bedriftsmegler. Totalt står vi for 60-70 transaksjoner i SMB- markedet hvert år. Vi har unik kompetanse på salg av bedrift og bred transaksjonserfaring. Våre verdivurderinger er «markedsrettede», og forteller gjennom vår erfaring hva markedet burde være villig til å betale for virksomheten.