Hammerlund, Askvoll & Haugrud

Velrenommert leverandør av gaveartikler i sølv og tinn selges grunnet generasjonsskifte. Bredt forhandlernettverk.

Kr. 5.000.000 Beliggenhet: Hele Norge
Prisantydning inkl. varelager: Kr. 5.000.000,–
Normal omsetning: Kr. 8.000.000,–
Snitt resultat: Kr. 371.000,–

Kontakt en av våre meglere her

Detaljer

Selskapets navn: Hammerlund, Askvoll & Haugrud AS
Etablert: 1937
I disse lokalene: 2019
Bakgrunn for salg: Generasjonsskifte
Antall ansatte: 3
Årsverk: 2,5
Nett: Facebook, Instagram og nettside (Hammerlund-askvoll-haugrud.com)

Dokumenter

Drift

Konsept: Gaveartikler
Åpningstid: Normal kontortid

Finansiell informasjon

Omsetning 2019: 7.1 MNOK
Lønnsprosent: 48%
Varekostnad: 32%
Verdi inventar: 100.000 kr

Diverse informasjon

Kompaniskap: Nei
Offentlige pålegg: Nei
Tilgjengelige vedlegg: Regnskap

Morten Persson

Megler/Partner
T: 22 61 21 00
M: 91 89 99 99

Hammerlund Askvoll & Haugruds historie går helt tilbake til Hammerlund Kunsthandel, som ble etablert av kannestøper Tor Hammerlund i 1937. Bedriften ble i 2003 videreført av familien Blakkisrud, som nå ønsker å selge videre til nye og yngre krefter.

Om virksomheten
Hammerlund, Askvoll & Haugrud har spesialisert seg på tinn- og sølvprodukter av høy kvalitet, og eierskap og agentur til flere kjente varemerker. Artiklene er ettertraktede som eksklusive gaver til dåp, konfirmasjon og bryllup. Uttrykket spenner fra klassisk til moderne, mange av produktene er tidløse bruks- og interiørelementer som passer inn i hjem med fokus på stil og kvalitet.

Bedriften er markedsledende på bunadskniver i tinn. I tillegg tilbyr de blant annet dekketallerkener, fat, boller, lysestaker, bestikk, suvenirer og julepynt.

Som en naturlig utvikling har dagens eier gjort mindre oppkjøp og overtatt en større andel av markedsnisjen – særlig relatert til sølv- og tinnprodukter. Firmaet selger sine produkter gjennom tre anerkjente merkevarer. Disse er Hammerlunds Tinn, Royal Selangor og Askvoll & Haugrud.

Produktene selges i hovedsak via et landsdekkende nettverk av rundt 250 forhandlere. Dette består primært av gullsmeder, nettbutikker og ulike gave- og suvenirtilbydere. I nettverket inngår bl.a. Husfliden og Mestergull. Bedriften har også noen forhandlere i Sverige og Danmark.

Produktene
Sortimentet teller rundt 600 artikler. Produktene representerer ikke bare et tilbakeblikk i gamle stilarter, former og mønstre, men er også en videreføring av et historisk og ærverdig håndverk. Den vakre overflaten som særpreger kannestøper-tinn er resultat av mange års eksperimenter, og så nær det antikke forbilde som mulig. Tor Hammerlund har selv designet mange av objektene – ofte med bruk av symboler fra gammel tid.

Produktene fra Hammerlunds er i tinn og lages i Italia. Askvoll & Haugrud produseres i Portugal, og Royal Selangor i Malaysia. Sølvproduktene og spesialbestillinger til kniv lages i Norge av Sigmund Espeland på Årnes. Knivene produseres utelukkende i Norge, av en egen ansatt.

Sortimentet ligger ute med bilder og prisliste på nettsidene hammerlund-askvoll-haugrud.com.

Drift og historikk
Familien Blakkisrud kjøpte virksomheten i 2003, og har siden drevet den videre under selskapet Hammerlunds Tinn AS. Driften ble samtidig flyttet fra Oslo til Nannestad, ved Oslo Lufthavn Gardermoen. Eierne fyller rollene som daglig leder og selger i bedriften.

Produksjonen kan enkelt flyttes og krever ca. 80 kvm lokale i tillegg til lager. Ny eier kan potensielt også leie produksjonslokaler og lager av dagens eier.

Kniver og suvenirer utgjør en vesentlig del av omsetningen. De siste årene er det omsatt for 2,1–2,7 MNOK per år for knivsegmentet alene. I 2020 falt dette til 1,7 millioner, grunnet Covid-19. Nedgangen ble særlig merkbar for suvenirer. Utviklingen i 2021 er imidlertid mer positiv, med en merkbar forbedring, sammenlignet med fjoråret.

Total omsetning siste 10 år har ligget på +/- 9 millioner. Med unntak av 2020 har omsetningen således vært stabil i alle år.

Fordeler og muligheter
Her har ny eier mulighet til å overta en virksomhet med lang tradisjon og stabil omsetning.

Selskapet har drevet på tradisjonelt vis, uten utstrakt markedføring. Dagens eier har tidligere reist mye rundt for å selge, men dette gjøres i dag. Det omfattende forhandlernettverk sørger likevel for at salget nærmest går av seg selv.

Muligheten er absolutt til stede for å utvikle virksomhetens omfang. En rekke av produktene kunne eksempelvis fått plass i andre «hyller» hos andre typer forhandlere.

Man kan også vurdere å sette opp egen nettbutikk, gjerne med fokus på de produktene som ikke hører naturlig hjemme hos gullsmeder og suvenirbutikker. Da vil man samtidig kunne øke produktspekteret, og nå et bredere kundesegment.

Vi mener at bedriftens potensial er godt og at ny eier har gode muligheter for å økt omsetning gjennom salgsfremmende tiltak og organsiering av virksomheten som kan løfte produktene ut i markedet på en mer effektiv måte.

Pris og verdivurdering
Omsetningen i Hammerlund, Askvoll og Haugrud As har ligget på +/- 8 millioner over de siste 10 årene med 9,6 millioner som høyeste omsetning og 7,1 MNOK som laveste omsetning. Resultatene har fra 2015 tom 2019 i snitt vært på 371.000 kr.

Eier og eiers kone hever lønn i selskapet.

For regnskapsåret 2020 har Covid-19 ført til redusert omsetning. Totalt endte 2020 på 4,4 MNOK, med et negativt driftsresultat på –767.000 kr. Tapet skyldes et nedsalg til Frankrike.

For 2021 ligger det an til merkbar økning, selv om det omsetningen per 1. april 2021 ikke ligger på nivå med normale driftsår.

Bedriftsbørsen AS vurderer virksomhetens verdi til 1.200.000 kr + varelager.

Varelager har en verdi på hele 4,4 MNOK, og kommer i tillegg til kjøpesum.
Selger er villig til å selge virksomhet + varelager for totalt 5.000.000 kr


Bedriftsbørsen AS er Norges største bedriftsmegler. Totalt står vi for 60-70 transaksjoner i SMB- markedet hvert år. Vi har unik kompetanse på salg av bedrift og bred transaksjonserfaring. Våre verdivurderinger er «markedsrettede», og forteller gjennom vår erfaring hva markedet burde være villig til å betale for virksomheten.