Autentisk meksikansk v/Solsiden

Taco- og cocktailbar på Trondheims spennende østside! Godt innarbeidet og i takt med norske mat- og utelivstrender.

Kr. 950.000 Beliggenhet: Trondheim
Omsetning: kr 7.100.000,-
Husleie: kr 150.000,-

Kontakt en av våre meglere her

Detaljer

Selskapets navn: Taqueros AS
Etablert: 2016 2016
Bakgrunn for salg: Andre prioriteringer
Antall ansatte: 11
Årsverk: 6
Web: Taqueros.no

Dokumenter

Husleie/Lokalitetene

Husleie: 12500 kr / mnd
Areal: Ca. 78 m2
Husleiegaranti: 3 mnd leie
Løpetid leiekontrakt: 01.08.28
Forlengelse: 5 år av gangen
Adresse: Mellomveien 4, 7067 Trondheim
Parkering: Vanlig gateparkering

Drift

Konsept: Servering / Take away
Åpningstider restaurant:
Tir, tor søn: 16:00¬–22:00
Fre, lør: 16:00–23:00
Åpningstider take away:
Tir, ons, tor, søn: 14:00–21:00
Fre, lør: 14:00–22:00

Finansiell informasjon

Omsetning 2022: 7.178.879 kr
Lønnsprosent: 44.9%
Varekostnad: 39%

Diverse informasjon

Kompaniskap: Nei
Offentlige pålegg: Ingen kjente
Tilgjengelige vedlegg: Regnskap, leieavtale, inventarliste, m.m.

Lars-Gunnar H. Martinsen

Megler
T: 22 61 21 00
M: 959 84 724

I nærmere sju år har Taqueros levert god stemning og eksplosive smaksopplevelser på Trondheims restaurantscene. I tillegg til kraftfulle småretter serverer de et bredt spekter av cocktails, og kan by på landets kanskje beste utvalg av tequila og mezcal. Det populære stedet søker nå nye eiere som kan realisere dets fulle potensial. Inntektene kan økes gjennom optimalisering og videreutvikling av driften.

Konsept
Upretensiøst, sosialt og smakfullt er sentrale stikkord for Taqueros konsept. Og det treffer oss nordmenn midt i hjertet; for enten vi er sammen med familie eller venner, så elsker vi å kose oss med taco. Taqueros tilbyr en hel rekke av dem, i kombinasjon med ulike burritos og botanas (diverse tilbehør og småretter).

Med kjøtt og fisk fra lokale leverandører, samt den mest eksklusive chilien fra Mexico, tilbyr Taqueros kortreiste matopplevelser med et fyrverkeri av eksotiske smaker. Taqueros’ gastronomi er forankret i tradisjon, og rettene blir nøye tilberedt fra bunnen av. Den meksikanskinspirerte menyen omfatter alt fra kjente favoritter som quesedilla og nachos, til mer ukjente retter som lar oss utvide horisonten.

Restauranten har alle rettigheter, og med hele 50 tequila- og 40 mezcal-varianter kan Taqueros også pryde seg med en av Norges mest omfattende samlinger av agavesprit! Disse danner utgangspunkt for en spennende cocktailmeny, samtidig som det gir smaksbevisste kunder noe nytt å nerde over.

Taqueros legger vekt på å skape en helhetlig opplevelse, med en behagelig og raffinert atmosfære. Gjestene skal kunne nyte måltidene i ro og mak, dele forskjellige retter og trives sammen i godt lag. Men også de som bare er ute for en rask matbit på egen hånd skal føle seg velkomne her. Den dedikerte staben, bestående av dyktige og engasjerte fagfolk, bidrar uansett til å skape en positiv og livlig atmosfære, som er akkurat det man ønsker å finne i en genuin tacobar.

Markedssituasjon og potensial
Med både restaurant, bar, take away og catering har Taqueros etablert et bredt og robust grunnlag for videreutvikling i flere betydelige markeder. For deres egenproduserte salsa ligger det i tillegg urealisert potensial for utvikling av en masseprodusert salgsvare. Med dette står Taqueros godt rustet til å håndtere skifter i forbrukernes vaner, samtidig som de til enhver tid har flere ben å stå på.

Spesielt ser man at take away-markedet utvikler seg tydelig i takt med samfunns- og forbrukerendringer. Gjennom koronapandemien har take away-vanene eksempelvis endret seg fra å være begrenset til helgekos, til å bli en mer hyppig del av hverdagen. Hjemlevering har også opplevd betydelig vekst som en konsekvens av denne endringen. I tillegg har det de siste tiårene etablert seg ulike digitale løsninger som forenkler prosessen rundt take away og hjemlevering, både for kunde og leverandører. Restauranten har nylig inngått avtale med Foodora, og dette er ventet å gi ytterligere inntekter fra dette segmentet. De har også en del cateringforespørsler til bedrifter og selskaper.

Også for HORECA-markedet som helhet er det estimert vekst og utvikling i årene som kommer. Ifølge det globale markedsbyrået MMR Research, vil det globale markedet øke med ca 3,7% i året, frem mot 2029. Når man samtidig vet at Europa og Norge især er en attraktiv reiselivsdestinasjon, tyder dette på at Taqueros er godt posisjonert til å kunne realisere verdier i flere markeder fremover. Blant norske reisemål fremhever også Trondheim seg spesielt, med sin historie og sitt mangfold av storbymuligheter. Taqueros har bl.a. stått for et forfriskende innslag av mattilbudet under Trøndelags største festival, Pstereo, de siste 3 årene, som gir hyggelige merinntekter.

Beliggenhet
Trondheim er største kommunen i Trøndelag, og den tredje mest folkerike i Norge, med sine 212 660 innbyggere. Bysenteret, kjent som Midtbyen, er plassert mellom Nidelva og Trondheimsfjorden. Taqueros er strategisk plassert et steinkast unna Nyhavna, langs Nidelva i Trondheim. Herfra er det kort vei til shopping- og utelivsområdet ved Solsiden, samt det historiske og sjarmerende Baklandet, som begge tilhører byens mest attraktive kafé- og restaurantstrøk.

Trondheim er et betydningsfullt senter for høyere utdanning og er vertskap for landets største universitetscampus, og et viktig knutepunkt for bil, båt og togtrafikk. Det er med andre ord et vesentlig nedslagsfelt, med solid tilstrømming av folk i og rundt byen, som danner grunnlag for Taqueros marked og utviklingsmuligheter.

I år begynner også arbeidet med å ferdigstille miljøgaten i Innherredsveien. Dette vil føre til metrobusstopp like utenfor Taqueros, og en oppgradering av nærstående park og område. I denne forbindelse vil det også bli muligheter for større uteservering.

Lokaler
Restauranten i Mellomveien har kapasitet til 50 gjester inne, samt 24 ute på den koselige gateserveringen. Meksikansk mat smaker like godt enten den nytes ute i den varme sommersolen, innendørs på en mørk høstkveld eller hjem til favorittserien i stua, på en hvilken som helst dag! Så her blir det opp til kunden å velge!

Om man ønsker en mer privat atmosfære med eksklusiv servering, har Taqueros også erfaring med å arrangere dette. Restauranten egner seg i tillegg som eventlokale, og kan tilpasses på flere vis.

Fordeler og muligheter
Taqueros har etablert et solid fundament å drive videre på med variasjon i driftsmodellen som gjør at virksomheten er fleksibel og kan utnytte muligheter i flere markeder.

Det kan spesielt fremheves følgende mulige oppsider:

Ekspansjon
Restauranten har allerede flere godt etablerte driftsmodeller med potensial for videreutvikling og ekspansjon. Det mest nærliggende vil være å utvide åpningstidene, som vil gi økte inntekter både på take away og for restaurantens belegg. Spesielt vil sistnevnte kunne gi progressiv økning i inntektene gjennom mersalg i restaurant. Avtalen med Foodora, er også ventet å gi en merkbar inntektsøkning. Event- og tjenestesegmentet byr i tillegg på flere muligheter. Restauranten har eksempelvis gjennomført både cocktail-og tequilakurs.

Egenprodusert salsa
Taqueros er kjent for sin eksplosive og smaksrike salsa. Denne er selvutviklet og egenprodusert, og har tidligere funnet sin vei til hyllene hos Meny. Markedet for dagligvare i Norge er enormt, og det vil her kunne ligge en vesentlig mulighet for å realisere større verdier knyttet til dette markedet. Med rett strategi kan utviklingen i dette segmentet vise seg å bli betydelig for Taqueros.

Markedsføring og kostnadsoptimalisering
Det gjøres i dag nesten ingen annen form for markedsføring og aktiv synlighet utover det som genereres organisk. Med 4.000 følgere på Facebook og 2.200 følgere på Instagram foreligger det imidlertid et solid grunnlag å bygge videre på.

Målrettet markedsføring vil også kunne gi vesentlig økning i følgerskaren på relativt kort tid. Implementering av effektiv søkemotoroptimalisering vil kunne resultere i økt trafikk på nettsiden, og samtidig stimulere organisk vekst i sosiale medieplattformer. Sammen vil dette føre til en merkbar ekspansjon av den digitale tilstedeværelsen, samt økt synlighet for unge voksne, som utgjør en vesentlig del av målgruppen. Parallelt når man ut til øvrige målgrupper som ungdom og øvrige voksne, samt det lukrative bedrifts- og eventmarkedet.

Utover dette finnes det i dag poster på kostnadssiden i regnskapet som vil være relativt enkle å redusere gjennom implementering av mer effektive prosesser. Dette vil bidra til å optimalisere driften slik at resultatet også med små grep kan tilføres vesentlige forbedringer.

Eventmarkedet
De rustikke restaurantlokalene byr på relativt uutforskede muligheter knyttet til et viktig segment; eventmarkedet. Lokalene er egnet til flere former for eventer og arrangement, både i privat regi, så vel som mer forretningsmessige. Minikonserter, julebord, private selskap, quiz og team building-aktiviteter er bare noen få forslag i mangfoldet av muligheter som kan gripes ved å satse tyngre i dette segmentet.

Pris og verdivurdering
Taqueros har etablert et friskt tilskudd i den befolkningsrike bydelen i Trondheim. Det finnes vesentlige potensial for rett driver, gjennom etablering av en mer aktiv markedsstrategi og utnyttelse av de allerede påbegynte driftsmodellene. Egenproduksjon av salsa og aktiv satsing i eventmarkedet nevnes her spesielt.
Kjøkkenet og lokalene for øvrig er fullt utstyrt og medfølger i salget. Det er tatt investeringer over drift for ca. 600.000 kr de siste årene.

Bedriftsbørsen vurderer verdien av virksomheten til 950.000 kr + varelager.

Ved overtagelse av aksjeselskapet vil transaksjonen gjennomføres på kontant- og gjeldfri basis.

Bedriftsbørsen AS er Norges største bedriftsmegler. Totalt står vi for 60-70 transaksjoner i SMB-markedet hvert år. Vi har unik kompetanse på salg av bedrift og bred transaksjonserfaring. Våre verdivurderinger er «markedsrettede», og forteller gjennom vår erfaring hva markedet burde være villig til å betale for virksomheten.