Med sitt fyrverkeri av sauser og smaker har Wild Fire tatt nordmenns gane på pepperkornet. Nå er de to eierne klare for å la noen andre ta satsningen til nye høyder. Virksomheten leverer positive resultater, og det er ventet vesentlig omsetningsøkning. Både produksjon og varemerke inngår i salget.
Konsept
Wild Fire Foods AS produserer smakstilsetninger som sauser, krydder og marinader under sitt eget varemerke, Wild Fire. Produktene har stor bredde og appell, og selges både via egen nettløsning og til restauranter, gourmetbutikker og dagligvarekjeder.
Nordmenn har alltid vært glad i sauser. Men parallelt med at smaksrepertoaret vårt har blitt bredere har vi også fått mindre av den tiden det faktisk tar å lage en god saus eller marinade. Dette markedsbehovet imøtekommes av Wild Fire. Basert på rene råvarer og nyskapende kombinasjoner produserer de kondimenter som med enkle grep skaper rike smaksbilder.
Bak satsingen står en kokk og kunstner-duo, med tilknytning til ulike matkulturer. Sammen har de hatt den kreativiteten og kunnskapen som må til for å skape noe helt nytt. Felles for produktene er de rike og kraftige smakene. Det er i tillegg nedlagt en stor innsats for å skape en helhetlig og spennende visuell identitet, som bidrar til høy gjenkjennelighet og gode vibber på kjøkkenet.
Noen av Wild Fires produkter er egne tolkninger av klassikere som Hoisin, Teriyaki og Chili Mayo – mens andre er helt nye smaksformularer, som Juleøl BBQ og Ghost of Xmas. Sortimentet teller totalt rundt tretti varianter. I tillegg kommer pakketeringer basert på ulike tema, som sesonger, verdenskjøkkener og andre bruksområder. Disse bidrar til mersalg og gjør Wild Fire attraktive på gavepakkefronten.
Produksjon
Alle kondimentene lages i Norge, og med stort innslag av norske råvarer. Mattilsynet har hatt gjennomgang og godkjent bedriftens sporbarhet og rutiner.
Produksjonen foregår i Sandvika, der Wild Fire disponerer en tredjedel av et lokale på 700 m2. I fasilitetene inngår produksjonskjøkken, vaskestasjon med fettutskiller, kantinekjøkken, kontorer, garderober, lager og rampe, samt et fryserom på 50m2 og et kjølerom på 100 m2. Kjøkkenet har blant annet to store kip-gryter, stålbenker, ståltraller, fyllemaskin og korkemaskin med kompressor.
Husleien er svært gunstig, fordi bygget på sikt skal rives. Dette er imidlertid ikke tidfestet, og avtalen vil derfor kunne forlenges når den utløper om ca. ett år. Det vil også være mulig å flytte virksomheten til et helt annet sted, om man ønsker det.
Drift
Wild Fire Food er en vellykket vekst-case. De ble etablert i 2016, og har bygget firma og varemerke etter lean startup-metoden, med tilskudd fra Innovasjon Norge. Både i 2020 og 2021 ble de kåret til Årets gründer av Asker og Bærum Næringsråd.
Bedriften teller 3.5 årsverk i 2022, hvorav 2 er i produksjonen. De er godt etablert på nett, med egen nettbutikk, samt profiler på Facebook og Instagram med til sammen rundt 6.000 følgere.
Fordeler og muligheter
Wild Fire er allerede godt etablert i markedet. Mange som smaker produktene blir hengivne fans og ambassadører, og bidrar slik til at venner og familie får kjennskap til dem. Smakene og den lekne profilen skaper også en entusiasme som det er lett å spre videre. I 2021 vant de prisen for Årets Gladmatopplevelse.
De allergivennlige og råvarebaserte produkter er også høyt verdsatt av forbrukere med ulike matintoleranser. Alle varene er glutenfrie, melkefrie, nøttefrie, vegetariske eller veganske, og uten tilsatt røyk, nitritt eller andre unødige tilsetninger og fyllstoffer. De er kjent for å lage Norges eneste glutenfrie Hoisin-saus, og Norsk Cøliakiforening har kåret dem til Årets glutenfrie bedrift. Det er et raskt økende behov for sauser som oppfyller slike kriterier i markedet. Også blant kantiner, restauranter og delikatessebutikker stiger etterspørselen merkbart. I dette segmentet er det gjerne høy betalingsvilje for virkelig gode produkter.
Wild Fire har generelt store muligheter innenfor HORECA, som nå endelig er tilbake for fullt. Virksomheten produserer sauser i større beholdere, og kan levere både på løpende basis og etter behov. HORECA-kunder ønsker seg ofte en tydelig smaksprofil, samtidig som behovet for allergivennlig mat blir ivaretatt. Her kan Wild Fire levere på begge områder, og det er derfor mange flere muligheter enn de så langt har hatt mulighet til å nå over.
Produktene er på plass i ca. 200 delikatessebutikker, og har nylig også kommet inn i Meny-kjeden. En litt tettere oppfølging av butikkene kan gi vesentlig resultat.
De produserer også på oppdrag for andre, og i dette segmentet er det flere som spør enn de har kapasitet til i dag. De ser også stor nytte av å være på matfestivaler der de møter kunder og bygger merkevare, og samtidig opplever meget bra salg.
Det er interesse for produktene på eksportmarkedet, men her mangler de ressurser for å komme i gang. Dette er en viktig motivasjon for at de ønsker nye eiere inn, samt for å bygge merkevaren videre og markedsføre produktet målrettet mot de ulike markedssegmentene.
Slik Bedriftsbørsen vurderer det, burde Wild Fire fokusere på salg mot privatmarkedet, matvarebutikkene og hele HORECA-markedet. Restaurantbransjen og food trucks kan nevnes spesielt. Bedriftsbørsen anser muligheten som unike for rett ny eier.
Pris og verdivurdering
Wild Fire Foods AS hadde i 2020 en omsetning på 2.564.000 kr med et positivt driftsresultat på ca. 200.000 kr. Etter organisk vekst i 2021 endte tallene på 3.422.000 kr og 249.000 kr. Eier/daglig leder hever en lønn på 323.000 kr, men anser ikke jobben som en 100% stilling.
Det er lagt ned betydelige ressurser, penger og tid i «prosjektet» Wild Fire. Bedriftsbørsen AS anser bedriften som en vekst-case, med store muligheter for rette eier.
Bedriftsbørsen AS vurderer verdien av Wild Fire Foods til 2.000.000 kr + varelager.
Varelageret består av ferdigvarer, råvarer, flasker, emballasje etc.
Ved overtagelse av aksjeselskapet så gjennomføres dette på kontant og gjeldfri-basis.
Bedriftsbørsen AS er Norges største bedriftsmegler. Totalt står vi for 60-70 transaksjoner i SMB- markedet hvert år. Vi har unik kompetanse på salg av bedrift og bred transaksjonserfaring. Våre verdivurderinger er «markedsrettede», og forteller gjennom vår erfaring hva markedet burde være villig til å betale for virksomheten.