Bamboo: Nytt asiatisk kjedekonsept

Med 4 avdelinger rundt bykjernen har Bamboo gjennomført en strategisk etablering i Oslo, med et svært lovende konsept!

Kr. 6.000.000 Beliggenhet: Oslo
Omsetning: 22.200.000 Kr.

Kontakt en av våre meglere her

Detaljer

Generell informasjon:
Selskapets navn: Bamboo Sagene AS | Bamboo Bjerke AS | Bamboo Skøyen AS | Bamboo Uranienborg AS
Etablert: 2017
Bakgrunn for salg: Sykdom
Antall ansatte: 15
Årsverk: 13
Nett: bamboorestaurant.no
Facebook + Instagram

Dokumenter

Husleie/Lokalitetene

Husleie: Ca 105.500 kr mnd (avh. av omsetning)
Areal: 249 m2
Husleiegaranti: Se tabell over
Løpetid leiekontrakt: Se tabell over
Forlengelse: Se tabell over
Felleskostnader: Se tabell over

Drift

Konsept: Take away, kjedekonsept
Åpningstider: Alle dager 13:00–21:00

Finansiell informasjon

Omsetning 2022: 22.245.276 kr
Lønnsprosent: 45.9%
Varekostnad:45.1%

Diverse informasjon

Kompaniskap: Nei
Offentlige pålegg: Ingen kjente
Tilgjengelige vedlegg:Regnskap

Lars-Gunnar H. Martinsen

Megler
T: 22 61 21 00
M: 959 84 724

Bamboo har bygget sin suksessoppskrift rundt autentiske og friske retter med asiatisk opphav. Etter bare få års drift, og parallelt med utrulling av fire avdelinger, nådde kjeden i fjor en samlet omsetning på over 22 MNOK. Dette er sterkt, og viser også potensialet for videre vekst. Ny eier får nå fordelen av å komme inn på et tidspunkt hvor konseptet har vist seg drivverdig, og hvor mye av det krevende grunnarbeidet allerede er unnagjort.

Virksomhet og konsept
Bamboos kulinariske konsept springer ut fra det asiatiske kjøkkenet, nærmere bestemt Japan, Thailand, Kina og Vietnam. Menyen baserer seg på autentiske oppskrifter og omfatter mange retter som vi nordmenn har trykket til våre bryst, så som sushi, pad thai, red curry og kylling satay. For reisevante nordmenn vil det i tillegg være mange andre kjente favoritter i menyen. Felles for dem alle er at de er lekre og fargerike, og byr på smaksopplevelser som både er sunne og spennende.

Bamboo ble grunnlagt på Sagene i 2017. Opprinnelig inkluderte driften en restaurant med inneservering, men fra 2023 har selskapets fokus skiftet mot å maksimere potensialet i det rene take away-markedet.
I kombinasjon med å bygge opp kjeden og etablere flere lokasjoner, opplevde dagens eier helseproblemer som førte til fallende tilstedeværelse. Dette er årsaken til at kjeden nå selges videre til nye drivere.

Marked
Siden den første etableringen i 2017 har kjeden ekspandert raskt og strategisk, med nye avdelinger på henholdsvis Bjerke, Skøyen og Uranienborg. De er dermed godt etablert i fire befolkningstunge bydeler. Skøyen utmerker seg dessuten som et av landets største forretningssentre, med rundt 30.000 arbeidstakere, og Sagene med 16.000. Begge segmenter skaper solid grunnlag for et take away-marked.

Bamboo har med dette etablert et solid fundament for fremtidig utrulling. Andre norske byer er et naturlig neste steg, gjerne i tospann med fortsatt ekspansjon i og rundt Oslo. Dagens fire avdelinger gir samtidig betydelig potensial for realisering av verdier gjennom effektivisering og optimalisering av driften.

Take away gjennom 2000 år
Take away som et måltidskonsept har en historie som strekker seg helt tilbake til antikken. Det var en vanlig praksis i middelalderens byer, og i storbyen New York har det vært utbredt siden 1600-tallet. På begynnelsen av 1900-tallet ble fish’n’chips populært i England, mens hamburgeren fikk sitt gjennombrudd i USA. På 1950-tallet kom de første pølsebodene, gatekjøkkenene og snackbarene til Norge, og den første norske McDonald’s-restauranten åpnet i 1983.
I en forskningsrapport utført av SIFO i 2021 indikerer syv av ti personer at de bestilte take away minst én gang i måneden. Hovedmotivet for å bestille take away var å unne seg litt ekstra, og de fleste valgte å nyte denne opplevelsen hjemme. Unge voksne utmerket seg med den høyeste frekvensen, og den mest populære mattypen var pizza, etterfulgt av asiatisk og indisk, hurtigmat fra burgerkjeder, samt sushi.

Markedet utvikler seg i takt med andre samfunns- og forbrukerendringer. Gjennom koronapandemien endret take away-vanene seg fra tidligere å begrense seg til helgekos, til mer hyppig å skje i hverdagen. Levering av mat på døra har også fått en betydelig vekst, som følge av dette. De siste tiårene har det i tillegg kommet ulike digitale løsninger som gjør take away og hjemlevering mye enklere for alle parter.

Lokaler og beliggenhet

Sagene
Det var på Sagene at grunnlaget for Bamboo-kjeden ble etablert, og kjeden opprettholder fortsatt sin tilstedeværelse i de samme lokalene her. Disse ligger strategisk til med kort avstand fra Akerselva, og er sentralt plassert rett over veien fra det historiske Rivertzke-kvartalet.

Per i dag er det kun take away her, men inneservering kan potensielt gjenåpnes etter avtale med gårdeier.
Bamboo Sagene omsatte i 2022 for 10.452.602 kr.

Sagene har en rik historie og var en gang Norges første og største industriområde. Navnet Sagene refererte historisk til området langs Akerselva, som strakk seg fra Bjølsen/Sandaker i nord til Sannergata i sør. I dag har bydelen Sagene nesten 50.000 innbyggere og huser over 16.000 arbeidsplasser. Dette innebærer med andre ord et betydelig potensial for kundetilstrømming.

Bjerke
Første trinn i kjedeutviklingen av Bamboo var etableringen av Bjerke, som kom i 2019. Bamboo Bjerke omsatte i 2022 for 7.117.548 kr.

Beliggende i samme bygg som Rema 1000 og Bjerke Matsenter, er Bamboo Bjerke bevisst plassert midt i bydelen, med hovedårene Trondheimsveien i nord, og Østre Aker vei i sør i umiddelbar nærhet. Med direkte tilknytning til Bjerkedalen park gir dette kundene mulighet til å nyte sin asiatiske mat i rolige og naturskjønne omgivelser.

Bjerke består av de fire bydelene Årvoll i nord, Veitvet i nordøst, Linderud i sørøst og og Økern sørvest. Området har et mangfoldig kollektivtilbud, som gjør det enkelt å ferdes internt i bydelen. Bydelen, som teller 35.000 innbyggerne, er Oslos raskest voksende, med en forventet befolkningstetthet på over 41.000 i 2030.

Uranienborg
Bamboo Uranienborg ble åpnet i 2020, og omsatte i 2022 for 4.674.126 kr. Avdelingen er for tiden midlertidig stengt, i påvente av riktig brukstillatelse for eiendommen. Dette ligger per dags dato til behandling hos plan- og bygningsetaten.

Uranienborg er en del av Oslos vestkant og tilhører bydel Frogner i Oslo. Dette boligstrøket har en ettertraktet og populær beliggenhet, spesielt blant barnefamilier. Det kjennetegnes av bygårder, hovedsakelig fra slutten av 1800-tallet. Frogner har godt over 60.000 innbyggere, og med sin idylliske plassering med tilknytning til Slottsparken har Bamboo Uranienborg et vesentlig nedslagsfelt midt i sentrum av Oslo.

Skøyen
Med den nylige etableringen av Bamboo Skøyen ligger det et helt uutnyttet potensial å ta ut, både i det tradisjonelle privatmarkedet og det betydelige bedriftsmarkedet som bydelen huser.

Skøyen er en del av Ullern bydel. Strøket består både av næringsområder og boligbebyggelse, og er kanskje den delen av Oslo som har hatt den sterkeste utviklingen på hele vestkanten de siste tiårene. Forvandlingen fra et industriområde til et moderne næringsområde startet på 1980-tallet, og Skøyen er i dag et moderne byområde, som utgjør det vestlige startpunktet for det urbane Oslo. I bydelen er mange moderne kontorer og bilforretninger, samt over 35.000 arbeidstakere, hvor majoriteten er lokalisert på Skøyen.

Fordeler og muligheter
Bamboo har raskt etablert seg som et velkjent asiatisk kjedekonsept i og rundt Oslo sentrum. De nåværende driverne har skapt en spennende asiatisk restaurantkjede, som de med grunnlag i eiers helseutfordringer ikke lenger evner å videreutvikle i tråd med opprinnelige planer. Potensielle nye eiere har dermed en unik mulighet til å overta en veletablert kjede med betydelig potensial for verdiskapning gjennom vekst og driftsoptimalisering.

Blant oppsidene og utviklingsmulighetene vil Bedriftsbørsen spesielt fremheve:

Merkevare
Bamboo har allerede opparbeidet seg et sterkt omdømme i det sentrale Oslo. Navnet og logoen assosierer effektivt mot det asiatiske, og har en uformell og innbydende vennlighet knyttet til seg. Det er dog potensiale i å bygge merkevaren enda sterkere gjennom flere mulige strategivalg.

Optimalisering av drift
Kjeden fortsetter å oppnå vekst, og er nå i en posisjon der den kan realisere potensialet som allerede ligger opparbeidet i nåværende avdelinger. Ved å implementere konkrete tiltak for å optimalisere driften, har selskapet muligheten til å levere betydelig forbedrede resultater på kort sikt. Blant aktuelle tiltak vil det være naturlig å se på kostnadssiden for å tilnærme seg et nivå som er mer i tråd med bransjen for øvrig. Av naturlige årsaker har det vært ekstraordinære kostnader forbundet med driften som knytter seg direkte opp mot eiers helseutfordringer.

Servering
Det er viktig å merke seg at det fortsatt foreligger gyldig skjenkebevilling på Sagene, og at søknad ligger inne for den nylig opprettede lokasjonen på Skøyen. Kjeden har så langt tilbudt alkoholservering i svært liten grad tidligere. Dette innebærer et mulighetsrom for nye eiere, som kan vurdere å introdusere alkoholservering, samt å re-etablere inneservering som en del av driften.

Markedsstrategi
Kjeden har i sitt nåværende driftskonsept ingen nedfelt markedsstrategi. Som følge av dette gjøres det minimalt med aktiv markedsføring. Det vil derfor være naturlig å anta at det finnes betydelig potensial på denne fronten – spesielt når det kommer til utvikling av dagens hjemmeside og aktiv annonsering.

Bamboo er etablert på Facebook med egne sider for hver avdeling, samt på Instagram. Antallet følgere er imidlertid beskjedent, grunnet lavt fokus på dette området. Direkte markedsføring mot definerte målgrupper, samt utnyttelse av alle mulighetene som finnes innen dagens sosiale medier vil derfor kunne løfte kjedens helhetsinntrykk betraktelig. Som en bonus vil dette også markant forbedre kundeopplevelsen – spesielt for kundesegmentene hvor digital interaksjon allerede er en naturlig del av opplevelsen. Aktiv markedsføring på og utenfor nettsiden, inkludert tilpassede landingssider, samt målrettet annonsering på sosiale medieplattformer, vil også bidra til økt aktivitet, både direkte og organisk.

Vekst
Med solid forankring i et velfungerende konsept, er Bamboo-kjeden klar for ytterligere vekst under nye eiere. Det finnes muligheter for lokal utvidelse i andre tettbefolkede områder i og rundt Oslo, samt strategisk ekspansjon til andre storbyer i Norge. Take away-markedet er i konstant utvikling, og Bamboo har kapasitet til å bidra og ta en bit av bransjens generelle vekst.

Gjennom en kombinasjon av organisk og strategisk vekst, både i nåværende drift og ved ekspansjon, åpnes også muligheter for å realisere oppsiden knyttet til stordriftsfordeler.

Distribusjon
Utviklingen innen take away-markedet har også hatt en betydelig innvirkning på tilknyttede sektorer, og da spesielt distribusjon. Levering av mat har utviklet seg som en selvstendig bransje, og de fleste aktører innen HORECA-markedet er kjent med tjenesteleverandører som Wolt og Foodora. I praksis utgjør matleveringstjenester nesten 35% av Bamboo-kjedens totale varekostnader. Det er derfor nærliggende å anta at det kan ligge et potensial for kjeden i å utforske alternative løsninger som reduserer disse kostnadene. Ved å vurdere muligheter for å etablere egne sykkelbud og dedikerte sjåfører internt, kan det være mulig å kutte direkte i kostnader, samtidig som kjeden får et bredere fundament for videre vekst.

Kjeden har allerede en egen bestillingsapp, så den grunnleggende infrastrukturen er alt på plass.

Pris og verdivurdering
Bedriftsbørsen har gjort konservative beregninger med normalisering av lønn og varekost i henhold til bransjestandard, kombinert med faktiske tall fra Bamboo. Det er også tatt investeringer over drift gjennom etableringsperioden. Kontakt megler for utfyllende informasjon.

Ved normalisert lønnskostnad på 40% og varekost på 33% vil samlet resultat havne på +4.2 MNOK. Bedriftsbørsen har i verdivurderingen lagt til grunn et resultat på 10%, som gir en EBITDA på 2.2 MNOK.

Med bakgrunn i dette vurderes verdien av Bamboo til 6.000.000 kr + varelager.

Ved overtagelse av aksjeselskapet vil transaksjonen gjennomføres på kontant- og gjeldfri basis.

Bedriftsbørsen AS er Norges største bedriftsmegler. Totalt står vi for 60-70 transaksjoner i SMB- markedet hvert år. Vi har unik kompetanse på salg av bedrift og bred transaksjonserfaring. Våre verdivurderinger er «markedsrettede», og forteller gjennom vår erfaring hva markedet burde være villig til å betale for virksomheten.