Solheim Brasserie er en fransk perle, midt i Lillestrøm sentrum. Med sitt tidløse konsept og elegante særpreg har restauranten blitt manges favoritt. Stedet selges nå av helsemessige årsaker, og med det åpnes en sjelden mulighet for å overta et nøkkelferdig konsept med betydelig inntektspotensial.
Virksomheten
Solheim Brasserie tilbyr en reise ut av hverdagen, og over i det gode, kontinentale liv. I en avslappet, men elegant atmosfære serveres det her fransk matglede, paret med nydelig drikke fra verdens klassiske vinnasjoner. I baren mikses lekre cocktailer og spritz, som gjestene kan heve som glitrende smykker i den lekent fasjonable settingen.
Menyen er tuftet på et knippe smakfulle retter, med mulighet til å gå for treretters eller delemeny. Her er tradisjonelle franske fristelser som østers og boeuf bourguignon, men også lekne nyskapninger som smashburger med Roquefort.
Baren og den lune stemningen gjør stedet like attraktivt for et glass etter jobb, som for en hyggelig middag med familie og venner. I sommerhalvåret åpnes uteserveringen, og man får en piazza som kompletterer det kontinentale konseptet.
Stedet har blitt omfavnet fra start, og fått mye positiv omtale og respons. Parallelt med oppstarten har eier imidlertid stått i helsemessige utfordringer som ikke har vært forenlig med det fokuset en slik satsing krever. Likevel har de i første driftshalvår levert et resultat som er nesten i balanse. For å utløse restaurantens fulle potensial søkes imidlertid ny driver. Med et mer aktivt eierskap er det naturlig å vente at både omsetning og inntjening vil kunne stige betraktelig.
Beliggenhet
Lillestrøm er Norges niende største kommune med til sammen 95.800 innbyggere. Dette alene danner et godt utgangspunkt for et brasseri- og barkonsept som Solheim Brasserie.
Og beliggenheten kunne knapt vært bedre. Spisestedet midt i Lillestrøms restaurant- og næringsmiljø, omgitt av boliger, kontorer og livlige handlegater. Bare et steinkast unna ligger byens torg. Noen hundre meter unna ligger også jernbanestasjonen, som er Norges tredje største målt i antall reisende, samt messehallen NOVA Spektrum, med årlig mellom 3–500.000 besøkende.
Den høye kundetrafikken i området gir et stabilt og bredt kundegrunnlag. Det er også gode parkeringsmuligheter i området, samt kort avstand til en rekke busstopp.
Kundesegmenter
Restauranten benyttes av lokalbefolkning og næringsliv, samt ikke minst de mange tilreisende til byens varemesse og andre arrangementer. Konseptet favner bredt og er like populært blant de unge som seniorene. Barn er velkomne, men restauranten henvender seg primært til det voksne publikum.
Ca. 60% av omsetningen kommer fra alkoholholdig drikke, og dette har vært en økende trend utover høsten 2025. Fordelingen tilsier at de har lykkes med å nå ut til kunder som vil ut for å hygge seg med noe godt i glasset. Samtidig indikerer det et potensial for vekst i serveringsdelen av virksomheten. Drikkesegmentet er imidlertid mindre ressurskrevende og med høyere marginer – noe som antyder at det kan være en fordelaktig retning å dreie satsingen mer inn mot. Ny eier kan i så måte vurdere om meny og restaurantkonsept i større grad bør orienteres i retning gastrobar.
For å tilrettelegge for flere inntektstrømmer tilbyr Solheim Brasserie også hjemlevering via tredjepartstjenesten Foodora. De tilbyr også servering til møter og selskaper i adskilte rom, samt mulighet for å leie hele restauranten til private eventer.
Lokalet
Restauranten ligger i et attraktivt hjørnelokale med store vindusflater i tre retninger. Det er høyt under taket og flott lysinnslipp, som sammen med det elegante møblementet skaper en fasjonabel stemning. Interiørets utforming og materialbruk danner samtidig en varm og innbydende atmosfære som er perfekt for alt fra formelle måltider til avslappende vennelag med cocktail eller vin.
Planløsningen er arkitekttegnet, og bidrar til god flyt og oversikt. Bygget med alle installasjoner er nytt i 2025, med gjennomgående bruk av slitesterke møbler og flater. Det vil dermed være minimale kostnader knyttet til dette i mange år fremover.
Lokalene på ca 120 kvm er effektivt innredet med både bar og spiseområde, noe som gir høy avkastning per kvadratmeter. Det er til sammen ca. 50 sitteplasser inne. I tillegg kommer uteservering med rundt 25 sitteplasser, som enkelt kan utvides til 40. Området er inkludert i husleien, noe som gir et konkurransefortrinn sammenlignet med spisesteder som må leie dette av kommune eller huseier. Innredningen er fleksibel, og egner seg også for andre konsepter.
Selve bygget er en flott og moderne hjørnegård med både veggflater og uteplass i varm murstein. Fasaden vender ut mot byens hovedfartsåre, og bidrar dermed til optimal eksponering av stedet. Restauranten har også hentet sitt navn fra gata den ligger i. Samlet gir dette høy lokal kjennskap til stedets eksistens og lokasjon.
Oppsummering av fordeler
• Ny og nøkkelferdig restaurant som sparer kjøper for tid og investering
• Godt kundegrunnlag i etablert sentrums- og restaurantstrøk
• Fleksibelt lokale som egner seg for flere konsepttyper
• Lekkert interiør utført i slitesterke kvalitetsmaterialer
• Effektiv planløsning som minimerer bemanningsbehov
• Kombinasjon av inne- og uteservering som tilrettelegger for god helårsdrift
• Utearealet medfølger uten ekstra kost
• Chambre séparée for selskaper og møter
Verdivurdering
Solheim Brasserie er en attraktiv og velutrustet ny restaurant med en særdeles attraktiv beliggenhet. Man får her mulighet til å realisere potensialet i et serveringssted som allerede har bevist sin appell i markedet, og som i tillegg er fleksibelt med hensyn til videre konseptutvikling.
Bedriftsbørsen vurderer verdien av virksomheten til 1.750.000 kr
Bedriftsbørsen AS er Norges største bedriftsmegler. Totalt står vi for 60-70 transaksjoner i SMB-markedet hvert år. Vi har unik kompetanse på salg av bedrift og bred transaksjonserfaring. Våre verdivurderinger er «markedsrettede», og forteller gjennom vår erfaring hva markedet burde være villig til å betale for virksomheten.