Faghandelen Boatparts.no

Nettbutikk og grossist innen deler og utstyr for båter, motorer og vannbasert friluftsliv.

Kr. 2.500.000 Beliggenhet: Fjerdingby
Omsetning: Kr. 10.800.000,-
Resultat: Kr. 1.100.000,-

Kontakt en av våre meglere her

Detaljer

Selskapets navn: Boatparts.no AS
Etablert: 2003
Antall ansatte: 2 faste + innleid
Web: Boatparts.no, m.fl.

Dokumenter

Husleie/Lokalitetene

Husleie: 41.148 kr/mnd (eks mva)
+ 7.195 kr/mnd for 2 park.pl.
Areal: 453/413 m2
Husleiegaranti: 6 mnd leie
Løpetid leiekontrakt: 28.02.29
Felleskostnader: Inkludert i leien
Adresse: Øvre Rælingsvei 176, 2008 Fjerdingby
Parkering: 2 (+2?) leieavtale var litt uklar

Drift

Konsept: Netthandel
Åpningstider: 08:00–16:00

Finansiell informasjon

Omsetning 2023: 10.843.861 kr
Lønnsprosent: 13.7%
Varekostnad: 51.2%

Diverse informasjon

Kompaniskap: Nei
Offentlige pålegg: Ingen kjente
Tilgjengelige vedlegg: Regnskap, leieavtale, m.m.

Morten Persson

Megler/Partner
T: 22 61 21 00
M: 91 89 99 99

Boatparts.no har lyktes med å etablere et rent netthandelkonsept for deler og utstyr innen båt og tilliggende aktiviteter. Selskapet har spesielt godt utvalg innen båtmotorer og servicedeler, og er i tillegg grossist av Parsun. Med en multinasjonal nettløsning under ferdigstillelse har de et vesentlig vekstpotensial både i Norden og EU. Med tilsvarende markedsinnsats vil omsetningen på få år kunne tredobles.

Forretningskonsept
Boatparts.no startet opp i 2003, med salg av rekvisita og motordeler til norske fritidsbåteiere. Det brede produktutvalget, har i kombinasjon med god kundeservice og konkurransedyktige priser gitt dem en solid posisjon i markedet. Etter snart to tiårs drift har de opparbeidet seg en solid kundebase, med godt over 30.000 kunder og 8.000 registrerte brukere.

Dagens nettbutikk ble påstartet i 2022, og lansert i 2023. Den har siden vært fortløpende videreutviklet, og har så langt hatt over 8 millioner besøk. Løsningen er oversiktlig og brukervennlig og har den et strategisk godt domene, som med sin selvforklarende karakter gir butikken et fortrinn i markedsføringen.

Med søsternettstedene boat-parts.se, boat-parts.dk og boat-parts.net har de også etablert salgskanaler inn mot det øvrige Norden og EU. Disse butikkene er bygget på samme system som hovedsiden, og gir derfor lite ekstraarbeid i forhold til merinntektene de generer. Det foreligger planer for videre ekspansjon mot forhandlernettet i Norge, Sverige, Danmark og videre ekspansjon i EU.

Boatparts.no har som mål å være båteierens foretrukne handelskanal på nett, med markedets beste priser. For å oppnå dette importerer de majoriteten av varene selv, og benytter seg i omfattende grad av digital markedsføring. I tillegg opererer de som grossist for Parsun, med distribusjon inn mot eget forhandlernettverk.

Bedriften legger flid i å være en faghandel, med alt det dette krever av kompetanse og utvikling både salgs- og kunnskapsmessig. De følger også nøye med i markedet, og gjør fortløpende tilpasninger for raskt og effektivt å kunne tilby varer i takt med kundenes skiftende behov.

Selskapet er kort sagt i kontinuerlig utvikling, og ser nå behovet for å få inn en ambisiøs aktør på eiersiden. Markedet er i sterk vekst, og med ny multinasjonal handelsløsning ligger alt godt til rette for betydelig ekspansjon.

Sortiment
Boatparts.no fokuserer på produkter av høy kvalitet og ytelse, som er sikre og robuste i bruk. Utvalget på rundt 80.000 artikler er bygget opp og finpusset over tid, og oppdateres fortløpende i henhold til teknologisk utvikling og trender. Under følger en kort oversikt over leverandører og sortiment:

Produktkategorier
•  Sport/fritid
•  Vannsport/Leker
•  Båtpleie
o  Elektronikk
o  Verktøy
o  Sikkerhet
o  Styring/gass/gir
o  VVS og tilbehør
o  Deler Outboard
o  Deler inboard
o  Motortilbehør
o  Rekvisita
o  Propeller
o  Hydraulikk
o  Båter
o  Serivice-kit
o  Båtmotor
o  El-båtmotorer
Partnere
•  Rinker Boats (USA)
•  Arco Marine (USA)
•  Recam Bios Marinos (Spania)
•  Parsun (China)
•  Asika (Taiwan)
•  BADA (Kina)
•  Alliance VDM (Frankrike)
•  SHCTR (Kina)
•  TREM (Italia)
•  Volvo Penta (Sverige)
Andre sentrale leverandører
•  GLM Marine
•  CDI Electronics
•  Sierre Marine
•  Solas Propellers
•  Yardarm Marine Products
•  Faria Corporation
•  Sportsstuff
•  O`Brien
Samt en rekke
mindre leverandører


Salg

Boatparts.no opplevde en kraftig vekst fra 2019 hvor omsetningen lå på rundt 5.5 MNOK, til 2020 til hvor den endte på 10.7 MNOK. Siden dette har omsetningen stort sett stabilisert seg på dette nivået, med et snitt på 12.6 MNOK for de siste tre år.

Satsingen mot utenlandske markeder er i startgropen, og står foreløpig for kun rundt 10% av omsetningen. De største investeringene er imidlertid unnagjort, og arbeidet i ferd med sluttføres. Dermed ligger alt til rette for kraftig vekst i årene som kommer.

Servicedeler står for det største salget. Nettbutikken har også laget egne «service-kit» for ulike båtmotorer som har blitt veldig populære. Omsetningen fordeler seg ellers på følgende produktgrupper:

Drift
Selskapet har samlokalisert kontor og lager på Fjerdingby. Lageret er godt tilrettelagt, med et areal på 450 m2. Administrasjonen har en fast stab på to ansatte, bestående av eier pluss én selger. I tillegg kommer innleid mannskap på lageret.

Sommerhalvåret er hovedsesong for salg, med høy aktivitet helt fra mars til oktober. Nettbutikken tilbyr åpent kjøp i 30 dager, gratis bytte, samt fraktfri leveranse ved ordrer over 1.500 kr.

Fordeler og muligheter
Boatparts.no har gjennom to tiår bygget opp en svært veldrevet netthandel, tuftet på kompetanse, brukervennlighet og kvalitet. Organisasjonen har vært løsningsorientert og smidig, og har kunnet tilpasse seg både marked og vekstutfordringer underveis. Dagens eier har bygget selskapet for å kunne bli en vesentlig aktør med stort volum på salg, og det er således godt rigget for å kunne mangedoble omsetningen.

Inntektsveksten vil kunne realiseres på relativt kort tid gjennom økt markedsføring og videreføring av den internasjonale satsingen:

Internasjonal satsing
Boatparts.no er med sin tekniske løsning og sine søsterdomener unikt posisjonert for å bli en sentral aktør innen nettbasert båthandel både i Norden og resten av EU. Selskapet har i inneværende periode investert mye tid og penger på denne satsingen (1.5 MNOK over 3 år), og står nå på terskelen til å kunne høste fruktene for fullt. 2025 blir første hele driftsår under ny plattform, og estimatet for eksport alene er satt til 2.5 MNOK.

Markedsføring
Boatparts.no annonserer i dag en del på Google og Finn.no, men lite på Facebook og i andre sosiale medier.

I 2021 (før ny nettløsning) førte en reklameinnsats til verdi av 500.000 kr til en omsetning på 16 MNOK. I en periode med fokus på teknisk utvikling har markedsføringen vært kraftig desimert, og lå i 2023 på rundt halve summen. Nå som den tekniske løsningen er på plass ligger alt til rette for å skru opp tempoet igjen, både for videre satsning i Norge og inn mot EU.

Selskapet har således vesentlig potensial til å øke salget betydelig i årene som kommer – og da i særlig grad på det internasjonale markedet. Dette vil imidlertid kreve noe økte ressurser på kundeservice.

Økonomi og verdivurdering
Det er i inneværende treårsperiode gjort investeringer over drift på den nye nettløsningen, for rundt 1.5 MNOK. Dette fordeler seg på ca. 500.00 kr, 630.000 kr og 350.000 kr for budsjettårene 2022, 2023 og 2024. Selskapets løsning vil, når den er ferdig implementert, dermed være rigget for at nye eiere vil kunne ta ut vesentlig vekst.

De siste tre årene har omsetningen i snitt landet på 12.6 MNOK. Resultat av drift før avskrivning endte i 2023 på 534.000 kr. I tillegg kommer ekstraordinære kostnader på nettløsningen på 630.000 kr. Dagens eier hever også en lønn på ca. 300.000 kr i året.

Basert på dette prises virksomheten til 2.500.000 kr + varelager.

Ved overtagelse av aksjeselskapet vil transaksjonen gjennomføres på kontant- og gjeldfri basis.

Bedriftsbørsen AS er Norges største bedriftsmegler. Totalt står vi for 60-70 transaksjoner i SMB-markedet hvert år. Vi har unik kompetanse på salg av bedrift og bred transaksjonserfaring. Våre verdivurderinger er «markedsrettede», og forteller gjennom vår erfaring hva markedet burde være villig til å betale for virksomheten.