Interiørkonseptet Houz

Trendsettende interiørbutikk med nyskapende drift og fokus på nordisk design.

Kr. 1.800.000 Beliggenhet: Oslo- Vinslottet
Prisantydning: Kr. 1.800.000,–
Omsetning: Kr. 4.700.000,–
Husleie: Kr. 450.000,–

Kontakt en av våre meglere her

Detaljer

Selskapets navn: Houz AS
Etablert: 2013
I disse lokalene: 2019
Bakgrunn for salg: Helse
Antall ansatte: 2
Årsverk: 1.5
Nett: Houz.no, Instagram og Facebook

Dokumenter

Husleie/Lokalitetene

Husleie: 1.595 kr per BTA/år
Areal: 200 m2 + 50 m2 fellesareal
Husleiegaranti: 6 mnd leie
Løpetid leiekontrakt: 31.12.2024
Forlengelse: 5 år av gangen
Felleskostnader: 375 kr per BTA/år
Adresse: Bøkkerveien 4, 0579 Oslo
Parkering: Ja

Drift

Konsept: Interiør, møbel og design
Åpningstider: Følger sentertider

Finansiell informasjon

Omsetning 2020: 4.702.402 kr
Lønnsprosent: 7.5%
Varekostnad: 66.4%

Diverse informasjon

Kompaniskap: Nei
Offentlige pålegg: Ingen kjent
Tilgjengelige vedlegg: Regnskap, leieavtale, inventarliste

Morten Persson

Megler/Partner
T: 22 61 21 00
M: 91 89 99 99

Interiørkonseptet Houz har på få år inntatt posisjonen som en av landets mest kjente og innflytelsesrike interiørbutikker. Forretningen og dens varer omtales stadig av magasiner, arkitekter og bloggere. Slik når de ut til et stort og variert publikum med minimale markedsutgifter.

Konsept
Houz er grunnlagt på stil, kvalitet og moderne nordisk interiørdesign. I 2013 åpnet butikken på Løren, og i 2016 ble nettbutikken lansert. Den fysiske butikken ble i 2019 flyttet til det nye og attraktive handelssenteret Vinslottet, på Hasle.

Bak suksessetableringen står Linda Veggeland. Hennes filosofi er at innredningen av et hjem gir oss rom til å uttrykke og realisere oss selv. Et gjennomtenkt interiør speiler beboernes karakter, og rommer løsninger som tilrettelegger for våre aktiviteter og samvær med andre. Både kontraster og balanse står sentralt i jakten på et funksjonelt og ikke minst visuelt godt resultat.

Basert på denne filosofien tilbyr Houz et unikt utvalg av møbler og tilbehør, samt iscenesatte interiører som inspirerer kundene til å finne sine egne løsninger og uttrykk.

Varene håndplukkes fra både inn- og utland, og dette gir Houz et utvalg som ikke finnes ellers i markedet. Dette, samt omdømmet som en av Oslos mest «hippe» interiør- og designbutikker, gjør at kunder oppsøker dem fra fjern og nær, og følger dem på sosiale medier.

Sortimentet kjennetegnes av tidløs og funksjonell design, og kundene får kvalitetsprodukter som kan følge dem hele livet. Impulser hentes fra alle verdenshjørner og historien bak produktene løftes fram i kommunikasjon med kunden.

Lokaler
Butikkens beliggenhet i Vinslottet er godt gjennomtenkt. Handelssenteret ligger i Vinmonopolets gamle fabrikkanlegg på Hasle, som var i drift fra 1932 til 2012. Med sine 50.000 kvadratmeter var dette i sin tid Nordens største bygg og et høyteknologisk industrianlegg. Siden nedleggelsen har området gjennomgått en fantastisk transformasjon, og huser nå over 200 boliger og et moderne handelssenter med flere gode spisesteder.

Vinslottet ligger i det gamle tapperiet. Bygningen er et landemerke i hovedstaden og anses som et arkitektonisk ikon for sin tid. Det har mottatt en rekke utmerkelser innen arkitektur, blant annet Houens premie for god arkitektur.

Houz disponerer et 250 stort lokale i Vinslottet. Arealet gir rom for flere interiørsoner som glir åpent over i hverandre. Butikkmiksen er godt komponert, og består i tillegg til Houz bl.a. av dagligvare, apotek, klesforretninger og kjøkkenbutikk, samt sushibar, gastropub, bakeri og asiatisk street food.

Kundepleie og markedskommunikasjon
Houz ønsker å være en inspirasjonskilde og møteplass for alle som besøker dem eller følger dem på nett. Kundene skal oppleve dem som en liten butikk med stort hjerte – og rom for personlig service.

Nettsidene og profilene på sosiale medier gjenspeller konseptet godt, og tiltrekker seg følgere uten bruk av betalt annonsering. Bare på Instagram har de over 87.000 følgere, og dette kommer som en effekt av at interiørkonseptet og varene deres brukes og omtales i magasiner og interiørblogger.

Nettbutikken har også høy organsik rating. De har over 4.000 registrerte unike kunder, men har så langt ikke hatt behov for å benytte kundedatabasen for markedsføring.

Drift av nettbutikk skjer fra butikken på Vinslottet. Varelageret er for det mest det som er vist i butikk og ut over dette sortimentet er varene for det meste bestillingsvare.

Butikken har kun to ansatte som er eier og en dedikert ansatt.

Fordeler og muligheter
Houz har opparbeidet seg en unik markedsposisjon og flere handelsplattformer. Dagens driver har vært tro mot sitt konsept og opparbeidet høy tillit og autensitet. Satsingen har vokst frem som et eget og spenstig interiørkonsept, og dette kan ny eier dra nytte av i et marked med høy interesse og betalingsvilje. For en eier med vekstambisjoner anses potensialet derfor som vesentlig.

Ønsker man å øke salget er mulighetene mange. Flere butikker kan etableres, og ikke minst kan potensialet i nettbutikken utnyttes bedre. Merk at Houz i dag ikke benytter seg av betalt annonsering, så effekten av kan gi betydelig omsetningsvekst.

Vinslottet er fortsatt i en etableringsfase, og kombinert med veksten på boligutviklingen i området er det forventet at senteret vil få adskillig flere besøkende i årene som kommer. Dette vil komme hele senteret til gode, og spesielt Houz, som kan tilby møbler og interiørløsninger til alle som skal etablere seg i ny bolig.

Pris og verdivurdering
Houz AS har vekst i omsetning, til tross utfordringene knyttet til Covid-19. For 2020 endte omsetningen på 4.700.000 kr, med et positivt driftsresultat på 280.000 kr, selv om pandemien har mefført redusert kundebesøk, forsinkelser i leveranser, etc.

For 2021 er det forventet rundt samme omsetning og resultat. Det er videre forventet vekst i omsetning og resultat for årene som kommer.

Eier hever ca. 400.00 kr i året i lønn.

Vi legger til grunn at det er et store uforløst potensial, da butikken drives uten vesentlige markedsbudsjett som er normalt for denne nisjen.

Fordelingen på salg over butikk/nettbutikk har endret seg noe underveis, både grunnet flytting og Covid-19, men man kan beregne ca 50/50. Det er nærliggende å tro at tiltak som direktemarkedsføring, nettannonsering, etc. vil kunne øke nettsalget betydelig.

Bedriftsbørsen AS vurderer verdien av virksomheten Houz AS til 1.800.000 kr.
Varelager kommer i tillegg.

Bedriftsbørsen AS er Norges største bedriftsmegler. Totalt står vi for 60-70 transaksjoner i SMB- markedet hvert år. Vi har unik kompetanse på salg av bedrift og bred transaksjonserfaring. Våre verdivurderinger er «markedsrettede», og forteller gjennom vår erfaring hva markedet burde være villig til å betale for virksomheten.