Vi har gleden av å tilby Aanonsen Jernvarer, som er Norges eldste importør og grossist av jernvarer. Bedriften er særdeles godt innarbeidet i markedet, med et solid nettverk både på kunde- og leverandørsiden. Virksomheten selges nå grunnet pensjon, og vi anser at den med nye, friske eiere har betydelig økonomisk potensial!
Forretningskonsept
Aanonsen Jernvarer driver som importør, grossist og agent, med et rikholdig utvalg av produkter til hjemmet. Varene assosieres av norske forbrukere med kvalitet, tradisjon og brukervennlighet. Med sin unike driftshistorikk tilbake til 1880-årene, kjenner de det norske markedet særdeles godt og vet hvilke behov og preferanser vi har.
Aanonsen er store på import, og har en kundeportefølje på rundt 320 aktive kunder, deriblant en rekke større kjeder og butikker. Bedriften har agentur på amerikanske OXO, og fører i tillegg sitt eget merke, Aanonsen. Gjennom white labeling tilbyr de også kundene å påføre sine egne merker på et utvalg av produktene.
Vareutvalg
Sortimentet er bredt og utgjør ca. 700 ulike produkter rettet mot hus, hjem og fritid. De har spesialisert seg på kjøkkenprodukter, og innenfor dette er baking den største kategorien. Aanonsen er desidert størst på termometer-produkter på det norske markedet – både mekaniske og digitale. Av taktiske årsaker har de imidlertid valgt å styre unna det meste annet av elektroniske produkter.
Grossist
Aanonsen er grossist for er et godt nettverk av store og kjente forhandlere. Blant disse finner vi NorgesGruppen, med Kiwi, Meny, Spar og Joker, samt Coop, Jernia, Traktøren, Christiania Glasmagasin, Hegdehaugens Jernvarehandel, Slikkepott.no. De leverer også til utvalgte Tilbords-butikker og en lang rekke frittstående utsalg.
Import
Aanonsen har drevet med import i mer enn 50 år, og er derfor gode på vareseleksjon og helhet. Både kunnskapen og sortimentet har verdi for andre grossister som da velger å handle av Aanonsen, fremfor å importere selv.
De har et omfattende nettverk av produsenter, som samlet gir tilgang til svært mange varer. Med et rommelig lager kan de også kjøpe inn større partier. Omsetningen er omtrent likt fordelt mellom grossist- og importvirksomheten.
Varemerker
Aanonsen
Godt over 90% av omsetningen kommer fra varer som selges under eget varemerke. Det meste er importert, men de har også en norsk produsent. Noen produkter blir laget med egne støpeformer, slik at de får sitt eget unike design. Aanonsen har tatt ut patent på enkelte av produktene.
Sortimentet omfatter det meste av det man trenger på kjøkkenet. Her er mange varer med lang fartstid, som aldri går av moten og selger jevnt fra år til år. Kvaliteten er høy, mens prisene ligger på middels nivå.
Med eget varemerke står de veldig fritt til å bygge opp sortimentet. De har imidlertid vært nøye på at produktene må leve opp Aanonsens gode renommé. Mange av varene er også gjennomtestet, slik at både kunde og forhandler vet at de holder mål.
OXO
Varer fra OXO utgjør i underkant av 10% av omsetningen. Dette er et amerikansk brand som Aanonsen har hatt agentur på i Norge, siden 2010. Sortimentet er dels overlappende med det som selges under eget varemerke, men da i en høyere pris- og kvalitetsklasse, slik at de fanger opp et ekstra segment.
Per i dag tas det inn rundt 75 produkter fra OXO. Her er det utvidelsesmuligheter.
For et mer utfyllende bilde av varesortimentet, se nettsiden Aanonsen.info.
Økonomi
De siste fem årene før pandemien har selskapet hatt en omsetning i området 15.5–18 MNOK, med en gjennomsnittlig EBITDA på i overkant av 750.000 kr.
Under Covid fikk bedriften et godt oppsving, da befolkningen fikk mer tid hjemme på kjøkkenet. Dette førte til at 2020 og 2021 ble to ekstra gode år, med omsetning på 18–20 MNOK og et EBITDA-snitt på 2 MNOK.
For 2022 endte omsetningen på 15 MNOK, som er noe under normalen. Dette kan i stor grad forklares med at sluttkundene hadde bygd opp et behov for flere matopplevelser utenfor hjemmet.
I 2023 forventes det en omsetning på 17 MNOK, med en EBITDA på 1 MNOK. Dette med bakgrunn i at markedet er mer tilbake til «normalen» – samt at bedriften har inngått en ny avtale med en Norges største varehuskjeder.
Eiendom
Bedriften har de siste årene vært lokalisert på Oppaker, med et lokale på drøye 2.300 m2, som inneholder lager, kontor og showrom.
Eiendommen har samme eier som bedriften, og kan potensielt inngå i salget. Prisantydning på eiendommen er 15 MNOK. Mer informasjon fås ved henvendelse til megler.
Fordeler og muligheter
Aanonsen er en meget godt innarbeidet aktør i det norske markedet. Selskapet har lyktes med å skape et attraktivt produktsortiment, og er kjent for sin gode kvalitet og service. De har en ettertraktet kundeportefølje som rommer mange av Norges største kjeder. Dette gjør dem utmerket posisjonert for gradvis å utvide sin produktportefølje og dermed omsetning hos disse.
Videre har bedriften utviklingspotensial på flere områder:
Effektivisering
Oppgradering til nyere systemer og teknologi vil gi besparelser innen logistikk og administrasjon. Varelagerstyring og innkjøp er andre områder hvor det er gode muligheter for å optimalisere.
Nettbutikk
Ved å selge direkte til sluttbruker vil man sitte igjen med en langt større bruttofortjeneste. Både varesortiment og lagerplass er stort nok til å kunne tilby dette. Kundene er også godt kjent med produktene og merkevaren, så de viktigste elementene er på plass. En nettbutikk vil også tilgjengeliggjøre det fulle sortimentet til hele landet, noe som i seg selv åpner for kraftig vekst i omsetningen.
Markedsekspansjon
Aanonsen har så langt bare forholdt seg til det norske markedet, men produktene vil trolig passe like godt i de øvrige nordiske land. Med den store produkttilgangen er det heller ikke vanskelig å tilpasse seg for flere europeiske markeder.
Proffmarkedet
Tilsvarende kan det utvikles et eget sortiment rettet mot proffmarkedet og storhusholdninger.
Vareoptimalisering
Man kan vurdere å øke sortimentet for å nå enda bredere, eller spisse det inn mot de mestselgende produktene. Andre muligheter er å utvide sortimentet slik at det passer inn mot andre bransjer, eller til flere deler av hjemmet. Dette vil kunne gjøres med relativt enkle grep, da de har alt fra forhandlernettverk til produkttilbydere og logistikk på plass.
White-labeling
Bedriften har god erfaring med dette fra flere av Norges største kjeder. Markedstrendene viser at kjedene ønsker stadig mer av egne produkter, så potensialet her er betydelig. Det er da gode muligheter for innsalg til nye kunder, samt mersalg til de eksisterende. Generelt har slike ordrer også større volum.
Lageroptimalisering
Lokalene bør tilpasses valgt strategi. Med dagens drift er de større enn de praktisk sett trenger.
Salg og markedsføring: Bedriften har tidligere hatt en mer aktiv salgsstrategi, med kundebesøk, messedeltakelse og innbydelser til showrommet. Dette har de siste årene falt helt ut, og det gjøres i dag tilnærmet ingenting på salg- og markedsføringsfronten. Her er det kort sagt mye urealisert potensial.
Merkevarebygging
Aanonsen Jernvarer har gjennom sin sterke identitet og historie et ekstraordinært fundament. Dette er lite utnyttet som virkemiddel i dag, og kan med fordel brukes for å styrke seg i det norske markedet. Det vil også gjøre det enklere å differensiere seg om man ekspanderer ut av landet, eller inn i nye produktsegmenter.
Pris og verdivurdering
Aanonsen Jernvarer utgjør en sterk merkevare med attraktive produkter og omfattende forhandler- og produsentnettverk. Selskapet har god økonomi og store muligheter for videreutvikling.
Vi vurderer verdien av virksomheten til 3.450.000 kr.
Varelager kommer i tillegg. Dette utgjør ca. 11 MNOK.
Prospektet er basert på salg av virksomheten, men eier er også åpen for en transaksjon av aksjene.
Bedriftsbørsen AS er Norges største bedriftsmegler. Totalt står vi for 60-70 transaksjoner i SMB- markedet hvert år. Vi har unik kompetanse på salg av bedrift og bred transaksjonserfaring. Våre verdivurderinger er «markedsrettede», og forteller gjennom vår erfaring hva markedet burde være villig til å betale for virksomheten.