Leske: Ledende pionér innen alkoholfri drikke

Med attraktive produkter og helstøpt distribusjonsmodell er Leske godt posisjonert i et svært fremtidsrettet marked.

Kr. 4.750.000 Beliggenhet: Norge
Prisantydning : Kr. 4.750.000,–
Omsetning 2021: Kr. 10.502.000,–

Kontakt en av våre meglere her

Detaljer

Selskapets navn: Leske AS
Etablert: 2016
Bakgrunn for salg: Endrede prioriteringer
Antall ansatte: 1
Årsverk: 1
Nett: Leske.no

Dokumenter

Drift

Konsept: Alkoholfrie drikkevarer

Finansiell informasjon

Omsetning 2021: 10.502.000 kr
Lønnsprosent: 9.8%
Varekostnad: 60%

Diverse informasjon

Kompaniskap: Nei
Offentlige pålegg: Nei
Tilgjengelige vedlegg:Regnskap

Per Arne Reiersrud

Megler/Partner
T: 22 61 21 00
M: 91 77 27 36

Kvaliteten på alkoholfri drikke har utviklet seg dramatisk de siste årene, og det samme har både utvalg og etterspørsel. I dette spennende markedet har Leske kommet inn som Norges første rene tilbyder av alkoholfri drikke. De har siden utviklet en effektiv og målrettet distribusjonsmodell.

Forretningskonsept
Leske startet opp i 2016. Det begynte med en abonnementstjeneste, der man kunne få tilsendt en eske med spennende alkoholfri drikke én gang i måneden. Deretter ble nettbutikken etablert, og parallelt kom stadig flere henvendelser fra barer, kafeer, restauranter og butikker.

Leske har etter hvert valgt en tredelt forretningsmodell der de er representert i markedet både som importør, grossist og detaljhandler. Ved å innta samtlige salgsledd kan de plukke med seg hele marginen der de kan, og samtidig være maksimalt tilgjengelig på øvrige hold.

Leske har på år blitt godt kjent i markedet, og er i ferd med å bygge seg opp en omfattende kundeportefølje. Samtidig er det et nesten utømmelig markedspotensial innen både butikk- og HORECA-segmentet.

Stadig flere etterspør alkoholfri drikke, og målgruppen er på ingen måte avgrenset til avholdsfolket. Tvert om har produktene blitt trendy – spesielt hos de unge og helseorienterte. Både det internasjonale analysebyrået IWSR og den norske Bryggeriforeningen melder om sterk vekst det siste året. Mikrobryggeribølgen har også gjort nordmenn mer nysgjerrige på å teste nye drikker. Å kunne kjøre hjem er i tillegg en nødvendighet for mange.

Driften er satt opp svært effektivt med eksterne varelager og distribusjon. Dette gjør at virksomheten kan administreres med kun ett årsverk, og i tillegg svært fleksibelt arbeidssted.

Produktene
Leske har sikret seg de mest attraktive varemerkene. I sortimentet er flere prisvinnende drikker og noen av verdens mest dedikerte og kreative produsenter representert. Blant merkene Leske har agentur på er flere rangert blant de beste innen sine kategorier.

De har også lyktes i å tilby alternativer til de store brusgigantene, med bl.a. premium håndverksbrus fra Lemonaid og ingefærøl og tonics fra Luscomb. Disse selger svært godt.

Bredden i alkoholfri drikke har utviklet seg enormt de siste årene. Fra å være begrenset til brus og farris, finnes det nå et rikt og spennende utvalg som ikke bare er alkoholfritt, men som også byr på fullverdig smaksopplevelse. I en god drikkemeny vil man kunne finne alt fra fristende mocktails og musserende drikker, til vin, rom og gin med tilsvarende smaksprofil som de alkoholholdige. Også kafeer og kaffebarer har begynt å tilby noen av disse drikkene.

Salg og distribusjon

Import
Som importør er Leske inne hos de største grossistene i Norge. Blant disse er ASKO, Eureca, Vinhuset og Carl Evensen. Dette gir alle som handler hos disse tilgang til Leskes produkter. Distribusjonen er dermed betydelig. Produktutvalget består utelukkende av varemerker som de har norsk agentur for.

Grossist
Også her er sortimentet agenturbasert. Produktene distribueres igjennom Vinhuset, videre ut til butikker, restauranter, kafeer, osv.

Detaljhandel
Bedriften tilbyr selv salg til privatkunder gjennom nettbutikken Leske.no. Her er utvalget langt større enn det agenturbaserte, og omfatter også norske produsenter. Nettbutikken er basert på plattformen Shopyfy, koblet opp mot et varelagerhotell.

Andre steder som tilbyr produktene i direktesalg er Deli de Luca (inkl. Esso), Gutta på Haugen, Jacobs, Ostehuset, Espresso House, Sommerro, Munch, med flere.

Fordeler og muligheter
Leske er Norges største og ledende aktør innen sin nisje. De har på få år etablert et imponerende distribusjonsnettverk, og en effektiv logistikk. De har agentur på noen av de beste merkene, og får stadig forespørsler fra norske produsenter om å ta inn deres produkter.

Nisjen har vokst kraftig de siste årene, og er ventet fortsatt betydelig vekst. For å ta ytterligere markedsandeler ligger det et stort potensial innen både HORECA- og retail-markedet. Å få produktene inn i nye restauranter, kafeer, delikatessebutikker og øvrig dagligvare er trolig den beste veien å gå. Det bør også jobbes for å komme inn i Vinmonopolets standardsortiment.

For forbrukermarkedet gjelder det å løfte fram alle de nye alkoholholdige alternativene, og fordelene de byr på. I motsetning til alkoholbaserte produkter er det fritt frem å markedsføre disse. Å få dem til å se fristende ut er ikke spesielt vanskelig, og produsentene tilbyr svært godt materiale for viderebruk.

Leske har allerede 13.500 følgere på sosiale medier. Dette er et godt utgangspunkt for rimelig og effektiv kommunikasjon.

Å åpne landets første butikk for alkoholfri drikke kan også være et effektivt markedsstunt. Dette er gjort med hell i andre land, med Boisson i New York og Nix&Nix i Nederland som gode eksempler.

Nettbutikken har et sterkt vekstpotensial, blant annet ved å utvide sortimentet, slik at man favner et større marked. Mer målrettet markedsføring vil kunne gi boost til nettsalget.

Driften har de siste årene har på grunn av andre prosjekter ikke fått det fokuset den fortjener. Så med en ny eier som vier den sin fulle oppmerksomhet vil både topp og bunnlinje raskt kunne forbedres.

Med grunnlaget som er lagt er mulighetene i det hele tatt svært mange og gode. Fremtiden ser lys ut for denne nisjen, og ikke minst for Leske som innehar den ledende posisjonen.

Pris og verdivurdering
Leske AS omsatte i 2021 for 10.3 MNOK, med et normalisert driftsresultat før lønn på 1.5 MNOK. Bedriften innehar en ledende posisjon med et attraktivt distribusjonsnettverk i et sterkt voksende marked. Effektiv driftsmodell gjør det kun nødvendig med ett årsverk.

Vi mener ut ifra dette at prisantydningen på kr. 4.750.000 er riktig pris (eksl. varelager)

Prospektet er basert på salg av virksomheten, men eier er også åpen for en transaksjon av aksjene.


Bedriftsbørsen AS er Norges største bedriftsmegler. Totalt står vi for 60-70 transaksjoner i SMB- markedet hvert år. Vi har unik kompetanse på salg av bedrift og bred transaksjonserfaring. Våre verdivurderinger er «markedsrettede», og forteller gjennom vår erfaring hva markedet burde være villig til å betale for virksomheten.