Scandinano er spesialtilbyder av klisjébasert styling og dekor til kjøretøy. Bedriften er i sterk vekst og leverer tjenester og produkter av høy kvalitet. Med avdelinger i Drammen og Trondheim har selskapet etablert seg med en bred og raskt voksende kundeportefølje.
Forretningskonsept
Scandinano tilbyr alt fra helfoliering og bildedekor/profilering, til lakkbeskyttelsesfilm og styling av interiør. Tjenestene går fra det helt enkle til totale transformasjoner, hvor man f.eks. kan endre farge på hele bilen eller få lakkbeskyttelse som gjør at den ser polert ut etter hver vask. Solfilm har også blitt vanlig på bil, og er en etterspurt tjeneste fordi mange bilprodusenter selv ikke tilbyr det.
Scandinano er opptatt av høy kvalitet på utførelse og produkt. Tjenesten og produktene er under stadig utvikling og dette bidrar til en sterk vekstkurve. Bedriften har hatt stigende omsetning hvert år og potensialet for videre vekst anses som betydelig.
De leverer sine tjenester for alle typer kjøretøy som bil, lastebil, buss, hengere etc.
Marked
Scandinano har kunder over hele landet, selv om mesteparten kommer fra det sentrale Østland. Virksomheten er godt kjent i bilbransjen, bl.a. grunnet god og hyppig profilering i media. Selskapet er også kjent for sin kundeservice og sine høye krav til utførelse og produkt.
Kundegruppen er bred, og omfatter både privatpersoner og virksomheter innen offentlig og privat sektor. Selskapet leverer til bl.a. AutoXo, Arctic Trucks og Motorpool, samt en rekke andre bilbutikker i alle størrelser.
Drift
Scandinano startet som et enkeltmannsforetak i 2009. Året etter ble et aksjeselskap stiftet, og fra 2018 har all drift gått gjennom dette.
Selskapet er lokalisert i Drammen, hvor de nylig har flyttet inn i større lokaler på Gulskogen. I januar 2019 utvidet de i tillegg med en egen avdeling i Trondheim, som skal håndtere markedet i Midt-Norge.
Av totalt femten ansatte befinner tolv seg i Drammen og tre i Trondheim. Arbeidsstokken er stabil, og bedriften er opptatt av løpende kompetanseutvikling. For levering av reklame og bildedekor er det ansatt en egen designer.
Drammens-avdelingen omfatter kontorer med eget kundemottak, samt lager og folieringsverksted. Ved salg følger alt av printere og nødvendig verktøy med.
Firmaet har egen nettside og er aktive på både Facebook og Instagram. Facebook-siden teller hele 20.000 følgere, noe som gir betydelig synlighet på sosiale medier.
Økonomi
Scandinano hadde allerede i sitt andre driftsår en omsetning på MNOK 5. I 2018 økte denne til MNOK 7.4, og for driftsåret 2019 budsjetteres det med solide MNOK 10 i Drammen og 2 MNOK i Trondheim. Omsetningen i Trondheim er ventet å kunne øke betydelig i 2020, når Scandinano har blitt bedre kjent i regionen.
Fordeler og muligheter
Her får man mulighet til å videreutvikle en bedrift i sterk vekst. Behovet i markedet tiltar og Scandinano har det som skal til for å etterkomme dette. Dagens eier mener det også burde være mulig å satse på flere typer styling-produkter, da forespørselen på dette er høy.
Scandinano forventer ytterligere vekst i Drammen over de neste årene, og har satt som mål at Trondheims-avdelingen i skal komme opp på samme nivå.
Ny eier kan videreutvikle eksisterende marked og samtidig øke produktspekteret. En ressursterk eier er det som skal til for å realisere dette.
Scandinano har en stor registrert kundegruppe og en unik posisjon i markedet. Dagens eier kan bidra med opplæring og leies inn på timebasis, slik at drift og kvalitet ivaretas i overgangsfasen.