QuietPod: Ledende stilleromsløsning

Grundig utviklet produkt klart for kommersielt gjennombrudd. Lave driftskostnader. Design og kvalitet i verdensklasse.

Kr. 3.000.000 Beliggenhet: Fleksibel
Prisantydning: Kr. 3.000.000,–
Omsetning 2019: Kr. 3.250.000,–

Kontakt en av våre meglere her

Detaljer

Selskapets navn: QuietPod AS
Etablert: 2000
Bakgrunn for salg: Prioritering og fokus
Antall ansatte: 1
Årsverk: 0,5
Web: www.quietpod.no

Dokumenter

Drift

Konsept: Mobile og lydtette minirom

Finansiell informasjon

Omsetning 2019: 3.254.000 kr
Driftsresultat før eierlønn: 1.392.000 kr

Diverse informasjon

Kompaniskap: Ja
Offentlige pålegg: Nei
Tilgjengelige vedlegg: Regnskap

Per Arne Reiersrud

Megler/Partner
T: 22 61 21 00
M: 91 77 27 36

QuietPod er en mobil rom i rom-løsning til bruk i kontorlandskap, biblioteker og andre offentlige miljø. Det norskutviklede produktet er grundig uttestet over to tiår, og både produksjon og leveransestruktur er optimalisert. Tiden er nå moden for at en ny eier med kommersiell teft kan realisere produktets potensial.

Konsept
Stillhet har blitt en mangelvare og QuietPod er utviklet for å tilby nettopp dette i åpne innendørsmiljø. Produktet er i praksis et mobilt stillerom som kan plasseres der man ønsker, og brukes til det man vil. Blant de mest populære bruksområdene er småmøter, telefonsamtaler, videomøter og hvile/avkobling. Men stillerommene er også tatt i bruk tillydstudio, treningsrom og passkontroll, så i praksis er det bare fantasien som setter grenser.

QuietPod er utviklet med mål om å bli et ledende kvalitetsprodukt. Bak det visuelle uttrykket står Svein Asbjørnsen og Jarle Slyngstad, begge nestorer innen norsk møbel- og industridesign.

Produktet finnes i ulike størrelser og med en rekke tilvalg. Dette gir kunden høy fleksibilitet for tilpasning av design og behov. For arkitekter er det en gavepakke å kunne skreddersy en slik fasilitet til omgivelsene og samtidig tilføre et signalelement som hever nivået og funksjonaliteten til miljøet det inngår i. Å kombinere stillerom med åpne landskaper bidrar også til optimal arealeffektivitet og kan derfor gi store besparelser til det enkelte byggeprosjekt.

Det er brukt store midler på utvikling og testing av produktet, samt utvikling av konsept og markedsmateriell. Det er fokusert spesielt på bruk av materialer for demping av lydbølger, brannkrav og tekniske løsninger for ventilasjon og LED-belysning.

Produkter
QuietPod leveres i standardprodukter som telefonrom for 1 og møterom for 2, 4 og 6 personer. Kunden kan videre tilpasse farger, gulvmaterialer og veggpaneler etter eget ønske. Stillerommene installeres med koblingspunkter for strøm, nett og ventilasjon som fast tilbehør.

I tillegg finnes det muligheter for spesialdesign. De runde på forsidebildet er eksempelvis levert til Telenors hovedkontor på Fornebu til byggets 10-årsjubileum.

Montering er relativt enkelt. Stillerommene er modulbasert, og det er utviklet en brukervennlig teknikk for montering. Ufaglærte vil dermed kunne sette dem opp i løpet av få timer, med litt variasjoner basert på modell. Hjul er integrert i gulvet, slik at kundene enkelt kan flytte dem rundt i lokalet etter behov – også etter montering.

Produktet har mange fornøyde kunder, og referanselisten omfatter aktører som Entra, Equinor, Nordea, NRK, Telenor, Arlanda Flyplass og Bane NOR, for å nevne noen.

Utvikling og markedsposisjon
Historien til QuietPod går helt tilbake til 1998, da gründer Erlend Einarsen fikk en idé om å utvikle en mobiltelefonkiosk for offentlig miljø. Basert på dette ble selskapet etablert i år 2000. Den første versjonen ble utviklet med støtte fra Innovasjon Norge, og stod klar to år senere.

Deretter begynte henvendelsene å rulle inn – primært fra selskaper som manglet stillerom etter ombygging til åpne kontorlandskap. Dette resulterte i at hele prototyp-kolleksjonen på 25 enheter ble solgt allerede i 2003. IBM og Det Norske Veritas var de første kundene i kontormarkedet.

I takt med utbredelsen av kontorlandskap har QuietPod gjennom to tiår gradvis blitt videreutviklet og optimalisert. Dette har skjedd i samarbeid med noen av Norges fremste industridesignere, og med Sintef som teknisk rådgiver.

Bedriften innehar nå et stort utvalg frittstående og mobile stillerom.

Drift
Produksjonen av elementer og moduler gjøres hos underleverandører. Virksomheten har ikke eget lager, men leier mellomlagring i forbindelse med leveringer. Dette oppsettet har gitt svært lave faste driftskostnader.

I de første årene stod eier selv for salget. Hans lidenskap og fagkunnskap har imidlertid vært nærmere knyttet utviklingsprosessen, og salget ble etter hvert satt ut til et knippe forhandlere med relevante sortiment. Dette resulterte imidlertid i at det aldri ble utført noe helhetlig og strategisk salgs- og markedsarbeid med fokus på stillerom. Produktet fikk da heller ikke den oppmerksomheten det fortjener, og selskapet har derfor valgt å ta salgsarbeidet inn igjen i bedriften, og man søker nå en eier med et mer dedikert fokus på salg og markedsarbeid som kan løfte konseptet.

Fordeler og muligheter
QuietPod er et gjennomtestet kvalitetsprodukt, videreutviklet og optimalisert gjennom 20 år. Behovet nå er målrettet innsats på markedsføring og salg. Alt annet ligger klart.

Produktet har mange bruksområder og markedet er tilsvarende stort. I forbindelse med Covid-19 ser man også en sterk økning i bruken av videomøter. Denne effekten er ventet å vedvare, og det vil kunne medføre en tilsvarende økning i etterspørselen av egnede fasiliteter.

Nye bruksområder vil naturlig tilkomme over tid. Og med et produkt som enkelt kan skreddersys og modifiseres er bedriften godt rigget for å reagere på nye markedsmuligheter.

Driften er lagt opp med særdeles lave driftskostnader. Ved økt volum vil det også være gode muligheter for å få ned produksjonsprisen. Det kan i tillegg være besparelser å hente i å vurdere andre underleverandører.

Det meste av salget har så langt kommet gjennom direkte henvendelser og deltakelse på enkelte anbud. Et aktivt eierskap vil derfor raskt kunne gi gode resultater. Produktet har et stort potensial som kan løses både gjennom direktesalg eller forhandlerbasert omsetning.

Ved å etablere et eget lager og med noen standardmodeller klare, kan man redusere leveransetiden og trolig øke salget.

Pris og verdivurdering
QuietPod er en bedrift med et betydelig uforløst potensial, og et sterkt produkt som bedriften har enerett på. Markedet er stort og i vekst. Omsetningen som de siste årene stort sett har bestått av innkommende salg har like fullt vært på mellom 2.5 og 6.2 MNOK

Ut ifra en helhetsvurdering mener vi at 3.000.000 kr er riktig prisantydning for QuietPod.

Prisen gjelder for den norske delen av virksomheten. Om ønskelig kan de globale rettighetene overdras for en tilsvarende kjøpesum.

QuietPod har tidligere hatt forhandlerapparat og omsetning i Sverige men har de 3 siste årene bare vært aktiv i Norge. Ambisjonen er å gjenoppbygge et nytt forhandlerapparat utenfor Norge med tanke på et senere salg av eksportrettighetene.

Prospektet baserer seg på salg av virksomheten, men eier er åpen for en transaksjon av aksjene.

Eier er også åpen for å beholde en eierpost i selskapet og bidra i en videre satsning.


Bedriftsbørsen AS er Norges største bedriftsmegler. Totalt står vi for 60-70 transaksjoner i SMB- markedet hvert år. Vi har unik kompetanse på salg av bedrift og bred transaksjonserfaring. Våre verdivurderinger er «markedsrettede», og forteller gjennom vår erfaring hva markedet burde være villig til å betale for virksomheten.