Råjuice ble en kjempehit etter lanseringen i 2017. Omsetningen vokste i rakettfart, før voksesmerter og Covid-19 slo inn. Med et mer normalisert marked og fokus på strategisk salgs- og markedsarbeid ligger nå alt til rette for ny vekst. Kompetansen og produktene i bedriften gir et unikt utgangspunkt for fremtidig produktutvikling.
Forretningskonsept
Ambisjonen til Råjuice er å lage Norges mest næringsrike og smakfulle juicedrikker. Produksjonen er basert på kaldpressing av ferske råvarer – i hovedsak frukt og grønnsaker. All juice produseres etter ordreinngang, slik at smak og kvalitet holdes på et garantert optimalt nivå.
Produksjonen foregår sentralt i Oslo, hvorfra juicen distribueres på flaske til butikker, bedrifter og privatpersoner. I tillegg kommer en del spesialbestillinger til eventer, seminarer og lignende. Bedriften har egen nettbutikk, og kan levere over hele landet. De er etablert på sosiale medier, både gjennom Facebook og Instagram.
Tilbakemeldingene fra kunder er overstrømmende positiv, og bedriften har flere kjente aktører og kjeder på kundelisten.
Råjuice er registrert merkevare.
Produkt
Produktserien teller et titalls ulike juicer og shots. Flere er blandingsformularer, utviklet med fokus på ønsket effekt eller smaksopplevelse. Dette kommuniseres tydelig på flaskene, gjennom navn, beskrivelse og ingrediensliste. Juicene settes også sammen i produktpakker etter samme prinsipp, noe som forenkler kundens valg og bidrar til mersalg.
Juicens naturlige farger har en attraktiv og sterk visuell effekt. Flaskene lyser opp i enhver sammenheng, og danner et naturlig blikkfang i alt fra butikker og serveringsmiljøer til reklame og sosiale medier.
Produktet henvender seg primært til folk som er opptatt av ernæring/trening/helse/raw food, og som samtidig setter høye krav til kvalitet og smaksopplevelse. En profesjonell logo og designprofil er utviklet for å kommunisere produktets renhet og helsemessige appeal.
Flasker og etiketter kan om ønskelig også spesialtilpasses med kundens egen logo og design.
Produksjon
Juicene fra Råjuice er 100% naturlige og uten tilsetningsstoffer. De utvinnes skånsomt ved kaldpressing – en metode som bevarer så godt som alt av smak, vitaminer og mineraler.
Det er investert ca. 1,2 millioner i produksjonsutstyr. Dette har en samlet kapasitet på ca. 615 liter per time, som er langt over dagens behov. Det er i dag kun 2 ansatte som jobber i virksomheten, men før Covid-19 var de oppe i totalt 6 stykker.
Økonomi
Den økonomiske utviklingen har vært preget av en sterk opptur og nedtur: Fra første til andre driftsår steg omsetningen fra 350.000 kr til hele 3,5 millioner, og i 2019 endte den på solide 4,9 MNOK. Selskapet gikk deretter inn i økonomisk resesjon, som følge av vekstrelaterte investeringer og et marked som kollapset grunnet Covid-19. I2020 endte dette med konkurs. Omsetning etter 6 måneders drift var da 1,4 MNOK.
Råjuice er nå i full drift igjen og i god vekst. 2022 er ventet å komme opp på 2019-nivå.
Fordeler og muligheter
Her gis muligheten til å overta en virksomhet som har vært en suksesshistorie frem til Covid-19 skapte et uforutsett konjunkturfall. Potensialet i et mer normalisert marked anses derfor som vesentlig. Omsetningen kan økes betydelig gjennom bl.a. salgsdrivende aktivitet og videre bygging av merkevaren.
Parallelt kan produktporteføljen utvikles i ønsket tempo. Vi anser mulighetene på dette området som unike etter norsk standard. Smoothies og juicer basert på f.eks. norske frukt og bærråvarer er en interessant og eksklusiv mulighet.
Produksjonskapasiteten i bedriften er svært god, takket være investeringene som er gjort. Alt ligger derfor godt til rette for en ny satsing med solid vekst.
Produktet burde i teorien være av interesse for hele HORECA-markedet. Vi vil derfor råde eier til i første omgang å fokusere på markedsføring og mer aktivt innslag mot bedrifter, kantiner, vending-maskiner, hoteller, kafeer, butikker, restauranter, etc.
Det burde også satses på økt salg til privatmarkedet, gjennom nettbutikk, mulige abonnementsløsninger, nyhetsbrev og lignende.
Pris og verdivurdering
Omsetning 2017 = 350.000 kr
Omsetning 2018 = 3.500.000 kr
Omsetning 2019 = 4.900.000 kr
Omsetning 2020 = 1.400.000 kr (Covid-19 og halvt driftsår)
Driftsresultatet i 2019, som var siste hele driftsår, er negativt med –282.000 kr. Selskapet var da i kraftig vekst og det ble gjort omfattende investeringer.
Produksjonslokaler og utstyr er nå i svært god stand og investeringene dette utgjør en verdi på ca. 1,2 MNOK. Eier tar ut lønn på ca. 400.000 kr.
Bedriftsbørsen AS verdisetter virksomheten til 1.580.000 kr
Varelager kommer i tillegg.
Bedriftsbørsen AS er Norges største bedriftsmegler. Totalt står vi for 60-70 transaksjoner i SMB- markedet hvert år. Vi har unik kompetanse på salg av bedrift og bred transaksjonserfaring. Våre verdivurderinger er «markedsrettede», og forteller gjennom vår erfaring hva markedet burde være villig til å betale for virksomheten.