SailTuv: nettbasert faghandel båt- & seilutstyr

Sterk nisjeaktør med solid fagkunnskap og ettertraktede merkevarer. Stort potensial for videre vekst og utvikling.

Kr. 900.000 Beliggenhet: Norge
Omsetning: Kr. 4.680.000,-
Varelager: Ca Kr. 1.300.000,-

Kontakt en av våre meglere her

Detaljer

Selskapets navn: SailTuv AS
Etablert: 2005
Bakgrunn for salg: Generasjonsskifte/pensjonering
Nett: SailTuv.no / Facebook / Instagram

Dokumenter

Husleie/Lokalitetene

Husleie: 47.700 kr / år
Areal: 28 m2 kontor/lager og 10 m2 lager
Husleiegaranti: 3 mnd leie
Løpetid leiekontrakt: 31.12.2023
Forlengelse: Opsjon på 3 år
Felleskostnader: Ca. 15.000 kr / år
Adresse: Håkonskastet 5, 1453 Bjørnemyr

Drift

Konsept: Maritim fag/netthandel


Finansiell informasjon

Omsetning 2022: 4.679.249 kr
Varekostnad: 68.46%

Diverse informasjon

Kompaniskap: Nei
Offentlige pålegg: Ingen kjente
Tilgjengelige vedlegg: Regnskap, leieavtale, m.m.

Morten Persson

Megler/Partner
T: 22 61 21 00
M: 91 89 99 99

Med utgangspunkt i høy kunnskap og service, tilbyr SailTuv klær og utstyr som seilere og båtfolk virkelig kan stole på. Selskapet har bredde- og dybdekompetansen som skal til for å lykkes som profesjonell faghandel. Vi vurderer dette som et sterkt vekstcase, der alt ligger til rette for ny eier.

Forretningskonsept
SailTuv selger klær og utstyr til seiling, båtbruk og andre vannaktiviteter. Spesielt er produktene deres ettertraktede hos de som driver med regatta- jolle- og turseiling.

Blant produktene er våtdrakter, tørrdrakter, seiltøy, seilsko, tauverk, jolleutstyr, maritim elektronikk, redningsvester og annet sikkerhetsutstyr. SailTuv er i tillegg grossist og importør av den australske merkevaren Zhik, som tilbyr ytelsesorienterte vannsportprodukter med basis i forskning og innovasjon.

Virksomheten startet i 2005, med Zhik som viktigste merkevare. I 2009 ble aksjeselskapet SailTuv AS stiftet. De startet med å importere og videreselge kvalitetsvarer som de selv savnet på det norske markedet. Gradvis ble porteføljen utvidet med nye produkter og merker, inntil de ble en fullsortiments netthandel i sin nisje.

Eierne er selv aktive innen seiling, og selskapet ble i mange år drevet i tillegg til annen jobb. I de senere år er virksomheten utvidet, og eiere jobber nå ca. 0.5 årsverk i selskapet.

Den kunnskapsbaserte servicen utgjør selve bærebjelken i driften. Målet er at kunden skal oppleve dem som sin foretrukne leverandør, fordi de får noe mer enn bare et produkt. SailTuv skal svare raskt, levere raskt og gi kundene det de faktisk trenger. Og dette ser det ut til at de har lyktes med; basert på LipScore har SailTuv i dag en kundescore på hele 4.9 poeng av 5 mulige.

Nettbutikk og drift
SailTuv.no tilbyr et håndplukket vareutvalg, med alt fra teknisk utstyr fra Velocitek, Sailmon, Ocean Signal, Raymarine, B&G og Simrad, til jolle- rigg og sikkerhetsutstyr, samt dekksutstyr, bekledning og annet relevant båtutstyr. Bedriften handler med de fleste større leverandører i Norge, og importerer i tillegg spesialprodukter fra utenlandske produsenter. Nettbutikken kan derfor tilby et bredt spekter av klær og utstyr, spesielt innen seiling.

Nettbutikkløsningen leveres av Mystore. Det er sømløst integrerte løsninger for frakt og betaling med Mastercard,Vipps og Paypal. Nettbutikken er oversiktlig og enkel å manøvrere i, og tilrettelagt for betalingsløsning fra Klarna. Finner man ikke det man ser etter, eller er usikker på hva som trengs, er det bare å kontakte SailTuv via telefon, chat eller e-post, så får kunden kompetente svar – og gjerne et gode par råd på kjøpet.

SailTuv opererer fra et lager på Nesodden. Dagens eier jobber herfra i en rundt 50-prosents stilling. Utover dette tar de inn hjelp til pakking og forsendelse i ferier.

Virksomheten er etablert på Instagram og Facebook, og bruker profesjonell bistand til Google annonsekampanjer.

Zhik
Zhik produserer seilklær og -utstyr som flytter teknologiske grenser og driver industrien fremover. Alt de utvikler lages for å fungere i vann, og dette er det styrende elementet som alt retter seg mot. Produktene skal i tillegg være ytelsesorienterte, teknisk avanserte og holdbare. De har også en bærekraftig profil, og har forpliktet seg til å redusere miljøpåvirkningen fra produksjon, distribusjon og bruk.

Zhik jobber med idrettsutøvere og seilentusiaster i verdensklasse, og forankrer slik produktutviklingen med både kunnskap og erfaring. Utstyret benyttes av en lang rekke toppidrettsutøvere og olympiske mestere.

Signaturproduktene deres anses som banebrytende innenfor sine respektive felt. Blant disse er SuperWarm X, CST500™, ECO Wetsuit™, ZhikGrip™, HydroMerino™ og OFS800™. For en fullstendig oversikt over Zhik produktporteføljen, se Zhik.com.

Fordeler og muligheter
Her har man mulighet til å overta og videreutvikle en godt innarbeidet nettbasert butikk og faghandel. Det er stort potensial i utviklingen av virksomheten, og det foreligger en rekke nærliggende tiltak for markedsføring som kan gi relativt rask omsetningsvekst.

Selskapet har de fleste nødvendige tilganger til relevante produkter, og ny eier kan selv velge hvordan man ønsker å utvikle virksomheten i markedet fremover.

Dagens eier har valgt å drive med høy servicegrad, og skal kunne «serve» kundene sine på en så god måte at de kommer tilbake. God produktkunnskap og forståelse av kundes behov er en sentral suksessfaktor.

Vi legger også til grunn at det er et stort potensial i markedsføring og salg av Zhik-produktene på det norske markedet. Selskapet har enerett på distribusjon av Zhik produkter til forhandlere i Norge. Her ligger det store muligheter for å utvide grossistdelen av virksomheten. Produktene fra Zhik er av høy kvalitet, og sortimentet har stor bredde.

Salget av Zhik utgjør i dag rundt 35% av den totale omsetningen. Potensialet er imidlertid langt større, og med en ny eier som virkelig vil satse på å bygge opp merkevaren regner vi vekstmulighetene som store.

Dagens eier ønsker seg en kompetent ny eier som kan ta satsingen de neste stegene ut i markedet. Hvis ønskelig kan dagens eier bidra med kompetanseoverføring i en periode etter overtagelsen.

Pris og verdivurdering
SailTuv har hatt en fin omsetningsvekst de siste årene. Selskapet har også vært drevet med positive resultater og lave faste kostnader.

Driftsresultat 2020 384.000 kr
Driftsresultat 2021 727.000 kr
Driftsresultat 2022 803.000 kr

Eier har drevet virksomheten, men ikke hevet lønn. Fra 2021 er arbeidsinnsatsen stipulert til ca. 0.5 årsverk.

Vi anser SailTuv som en virksomhet med stort potensiale for en ny aktør med kunnskap og kompetanse mot markedet for seilere, og ikke minst for markedsføring og merkevarebygging.

Vi vurderer derfor verdien av Virksomheten SailTuv til Kr. 900.000,- + varelager

Balansen i selskapet kommer i tillegg med transaksjon på kontant og gjeldfri-basis. Dette utgjør pr. 31.12.2022 + 2.159.000 kr, som kommer i tillegg til kjøpesum for virksomheten (inkludert varelager)

Det er mulig for selger å gjennomføre ekstraordinært utbytte før eventuell transaksjon.

Bedriftsbørsen AS er Norges største bedriftsmegler. Totalt står vi for 60-70 transaksjoner i SMB- markedet hvert år. Vi har unik kompetanse på salg av bedrift og bred transaksjonserfaring. Våre verdivurderinger er «markedsrettede», og forteller gjennom vår erfaring hva markedet burde være villig til å betale for virksomheten.