Markedsvurdering fra Bedriftsbørsen
Bedriftsbørsen er Norges ledende bedriftsmegler i den nedre delen av SMB-markedet. Vi formidler salg av virksomheter med en salgsverdi fra 2 til 200 millioner kroner innenfor de fleste markeder. På vår nettside finner du et utvalg av virksomheter vi har til salgs akkurat nå. Hver måned legges det ut 2-10 nye bedrifter for salg. Bedriftsbørsen skal være den mest foretrukne transaksjonsrådgiveren ved salg av bedrifter i Norge.
Markedsoversikt
Markedet for små og mellomstore bedrifter (SMB) har hatt en stabil vekst med økende aktivitet i de fleste sektorer. Nå har vi vært igjennom en periode med økt usikkerhet, høyere renter og et generelt mer negativt nyhetsbilde som kanskje påvirker oss alle. Som Norges ledende bedriftsmegler, med flest transaksjoner i markedet, har vi en unik innsikt i SMB-segmentet. Bedriftsbørsen har aldri blitt særlig påvirket av konjekturendringer. Er det lavere aktivitet nå?
– Svaret er både ja og nei. Vi ser lavere aktivitet i enkelte bransjer, men økt aktivitet i andre. Små bedrifter opplever noe lavere omsetning, mens det er god aktivitet blant mellomstore bedrifter, forteller Morten Persson, partner og megler i Bedriftsbørsen.
Totalt sett ser vi økende optimisme etter at markedene har stabilisert seg i møte med høyere råvarepriser, valutabevegelser og redusert kjøpekraft for noen. For andre har utviklingen vært motsatt.
– Våre analyser viser nå økt interesse og en generelt forbedret markedsstemning i andre halvdel av 2024, og vi forventer høy aktivitet i første halvdel av 2025, forteller han videre.
Kontakt oss for en uformell prat.
Kort sektoranalyse
Teknologi
Teknologisektoren fortsetter å være en av de mest ettertraktede områdene for oppkjøp. Med økende digitalisering og etterspørsel etter teknologiske løsninger for små og mellomstore bedrifter er sektoren særlig attraktiv.
Helse, omsorg, velvære
Vi ser et positivt transaksjonsmarked særlig relatert til helse og omsorg. Flere større aktører har etablert seg og de mellomstore aktørene vokser. Innenfor livsstil og velvære og det som anses å være luksusrelaterte helsetjenester er vi mer på stedet hvil. Det er noe etablering og oppkjøp for profesjonalisering av bransjen.
Detalhandelen
Detaljhandelsektoren viser en variert utvikling som da også speiles i transaksjonsmarkedet. Det vi ser er at det er økt etterspørsel etter virksomheter som viser god resultater ved salg over nett. Særlig gjelder dette salg av nisjeprodukter og bedrifter som spesialiserer seg kun på en del av markedet.
Entreprenør, bygg- og anlegg
Her opplever vi lavere aktivitet på transaksjonssiden, men hvorfor? Vi leser stadig om konkurser i en del av sektoren, men en rekke selskaper vi har dialog med opplever stabil omsetning med god vekst og økte resultater. Den enes død den andres brød? Vi står trolig foran en byggeboom så det kan være et svært godt tidspunkt å posisjonere seg. Ønsker man å styrke seg mot markedet og årene som kommer er det kjøpers marked!
HORECA
Et marked med normalt høy omsetningshastighet. Slik er det ikke nå. Til tross for at det fortsatt finnes mange gode objekter både i og utenfor markedet, er aktiviteten vesentlig lavere. Selv gode objekter med lang historikk og fortsatt godt kundegrunnlag mangler kjøpere. Markedet bærer preg av redsel for at høyere renter, strømpriser og matvarepriser er med på å dempe nordmenns forbruk i sektoren.
Reiseliv
Her opplever vi bra med interesse og høy aktivitet særlig for reisende i og til Norge. De fleste virksomheter vi er i dialog med har sprengt kapasitet og er virksomheter med gode resultater og/eller vesentlige potensialer for kraftig vekst fremover.
Merkantile tjenester
Normal fart i markedet. For regnskapstjenester ser vi høy aktivitet og spennende utvikling med flere «nye» konsern. Attraktivt transaksjonsmarked.
Kjøpstrender
Kjøpere ser i økende grad etter bedrifter med sterke merkevarer, nisjeselskaper og virksomheter med stabil inntektsstrøm og vekstpotensial. Særlig gjelder det markeder som ikke nødvendigvis påvirkes i samme grad av økonomien. Bedrifter med bærekraftige løsninger og evne til å tilpasse seg en stadig mer kompleks økonomi er attraktivt.
Kontakt Morten Persson for mer informasjon.
Salgsstrategi
For bedrifter som vurderer salg, er det viktig å fokusere på følgende:
Finansiell klarhet
Ha en god formening om markedet fremover og hvilke tiltak som kreves for å nå nye mål.
Forretningsverdi
Identifiser unike salgsargumenter som differensierer din bedrift fra eventuelle konkurrenter. Hva er vi gode på og hva kan vi gjøre bedre? Det gjelder også å identifisere strategiske verdier for en ny eier.
Verdivurdering
Benytt en bedriftsmegler med de rette forutsetningene for å finne en korrekt markedsverdi på bedriften. Dette er komplekst arbeid og det er særdeles viktig at megleren har nok marked- og transaksjonsbakgrunn til å kjenne markedet.
Finn kjøperen
Det finnes langt flere potensielle kjøpere enn de eier eller megler selv innehar. For å sikre en god markedsrettet pris og gjennomføre en vellykket transaksjon, må flest mulig potensielle kjøpere få kjennskap til at virksomheten er for salg. Velg en megler som både har bred tilgang til kjøpere og kan sikre en trygg, profesjonell prosess fra start til slutt.
Prognose
Bedriftsbørsen forventer at etterspørselen etter små og mellomstore bedrifter vil øke i tiden som kommer. Det er i dag mangen bedrifter med gode resultater og store fremtidsmuligheter til salgs, eller som snart kommer for salg. Med økt stabilitet og optimisme i økonomien og derav økt tillit blant investorer og bedriftseiere ser vi at transaksjonsmarkedet tiltar.
– Vi ser i dag ingen grunn til at dette er et marked på «hold». Muligheten er større i dagens marked enn i et mer ordinært transaksjonsmarked, slutter Morten.
Har du spørsmål eller ønsker mer informasjon?
Kontakt vår partner/megler, Morten Persson.
Mobil: 918 99 999 | E-post: morten@bedriftsborsen.no