Den tredje kaffebølgen er over oss, og folk ønsker noe mer enn bare et kult lokale og god kaffi. De vil ha en unik og autentisk opplevelse, samtidig som de tar del i et større bærekraftsprosjekt – både lokalt og globalt. Nettopp denne tankengangen står sentralt i Esquires Coffee, som nå endelig kommer til Norge.
Esquires-konseptet baserer seg på:
• Håndverksdrikker og fristende kafémat laget på ordentlig vis
• Nabolagstemning med hyggelig og inkluderende atmosfære
• Etisk profil med lokale/økologiske/rettferdige råvarer
Esquires henvender seg til kvalitetsorienterte og bevisste forbrukere. Utsalgene kombinerer stordriftsfordeler med individuell skreddersøm og lokal forankring, slik at hver etablering blir unik. Dermed er de en frisk utfordrer og et attraktivt alternativ til alle de gjennomkonseptualiserte kjedene som har preget markedet i mange år.
Verdifellesskap med kundene
Interaksjon med kundene står sentralt i Esquires tankegang. Målet er å skape gode og autentiske opplevelser, basert på stedstilhørighet, felles verdigrunnlag og gjensidig verdsettelse av kvalitet og håndverk.
Målgruppeindikatorer
25–45 år | samfunnsbevisst | kulturinteressert
kvalitetsorientert | helse-/sunnhetsbevisst
utdannet | bereist | bemidlet
Strategisk målgruppe
Det er milleniums-generasjonen som driver dagens kaffemarked. Disse kjennetegnes av essensielle tilleggskrav, som gjerne er avgjørende for hvor og
hva de handler.
• Bærekraft, rettferdighet og lokal tilhørighet er viktige drivkrefter.
• Økt betalingsvilje for økologiske og sunne produkter
• Transparens og samfunnsansvar forventes
• Autensitet og samsvar med egne verdier viktig
• Høy lojalitet og åpne for interaksjon på sosiale medier
Kjerneverdiene: People, profit & planet
Sentralt for Esquires virksomhet og suksess er at det handler om mer enn profitt. Både som forbruker og forretningshaver har man mulighet til å påvirke kloden og det lokale fellesskapet i positiv retning.
Lokal og global bærekraft
Alle Esquires kaffe-, te- og sjokoladedrikker er økologiske og fair trade.
Mattilbudet er gjerne basert på eller supplert med lokalt produserte råvarer.
Innredning gjøres med resirkulerte materialer og møbler der det er mulig.
Lokal tilpasning og autensitet
Utsalgene er eklektisk designet med nærmiljøet og samfunnet i tankene. Det skal ikke bare føles unikt – det er unikt. Den enkelte driver har stor frihet til å påvirke sitt sted. Selskapet har en kultur designet for å reagere på, og tilpasse seg lokale påvirkninger fra markedet, og samtidig trekke på erfaringer fra andre suksesser globalt.
Ulike menyer og driftsmodeller er utviklet for å tilpasse den enkelte etablering til ulike lokasjoner og miljø.
Kvalitet og håndverk
Det skal også være ekte vare. Esquires regnes som en av de ledende premium mat- og drikkefranchisene i markedet. Kaffedrikker, te, smoothier, osv er laget på ekte baristavis med gode redskaper og håndverk i bunn. Maten som tilbys, er håndlaget med ferske ingredienser, og hentet lokalt hvis mulig.
Franchise-modeller
Det er utviklet et sett med driftskonsepter som gjør at man enkelt kan etablere seg i ulike miljøer, det være seg kjøpesenter, stasjon, butikk eller frittstående kafé. Hvert konsept har forslagsmaler for meny, utstyr, rutiner og interiør.
• Nabolagskafé
• Urban kafé
• Spiseri m/grill
• Minispiseri m/grill
• Åpen kiosk
• Miniformat
• Utendørsservering
• Gjennomkjørig
Ansvarsfordeling og forventninger
Esquires er opptatt av at det står en seriøs aktør bak etablering i Norge, med tilstrekkelig ambisjoner og kapital for vekst og suksess. Esquires internasjonale hovedkontor vil bistå på ulike vis med assistanse og materiell.
Masterlisensen inkluderer
• En veletablert merkevare og et friskt nytt konsept!
• Eksklusiv rett til varemerket i Norge
• Ferdige sett med operative prosedyrer
Master har ansvar for
• Utvikle hovedetablering som setter kjedestandard
• Finne og etablerere nye lokasjoner og drivere
med en forventet takt på minst 15 innen på 5 år
• Opplæring, inspirasjon og bistand
• Nasjonal merkevarebygging og markedsføring
Dine egenskaper
• Lidenskap for kaffe, mat og mennesker
• Leder- salgs- og markedsføringserfaring
• Erfaring med multi-site drift, mat og drikke eller detaljhandel
• Kapital nok til både egenetablering og utrulling av kjede og merkevare
Kjedeeier bistår med
• Sterk markedsføring og salgsstøtte
• Strukturerte opptreningsprogrammer
• Kunnskapsdeling og erfaringsutveksling
• Etablerte nettverk av leverandører og ressurser
• Kontinuerlig konseptutvikling
Oppsummert
The Organic Coffe Co er etablert med 130 utsalg i 12 land. Kjeden kombinerer globalt samfunnsansvar med lokal sjel og forretningsmuligheter. Det gis stort rom for lokal tilpasning.
Her har du mulighet til å bli master franchiser for et kaffihuskonsept som utvikles kontinuerlig, slik at det fortløpende er tilpasset trender, skiftende omgivelser og andre markedsfaktorer.
Tilbudet forutsetter etablering av flaggskip ved oppstart, deretter minimum 15 steder i løpet av 5 år. Kjeden tilbyr fortløpende støtte og assistanse.
Spør megler om ytterligere informasjon og franchise-materiell.